Happy Animals meets Kisuliini. Het romperpatroon.

woensdag 24 april 2013


Waarom de patronen in Ottobre plots weer allemaal Finse namen hebben? Geen idee. Het helpt niet meteen om de naam te onthouden, maar de Kisuliini in kwestie bleef toch stevig in mijn hoofd gebeiteld. Ik was al even op zoek naar een rompertjespatroon, want met al die baby's op til ben ik maar beter goed voorzien van maatjes 56.
Maar. De Kisuliini heeft een gewone ronde halsopening. Niet meteen wat ik kersverse ouders in handen wil stoppen. Kledingstukken over een babyhoofd trekken is meestal al zo'n gedoe dat het maar beter vlot kan gaan.

romper

Happy Animals to the rescue, dus. Een beetje bijgetekend, want mijn geliefde patroon begint pas bij maat 62. Resultaat? Een romper met een enveloppehals, getekend en al. Voor u.

Links de aangepaste versie, rechts de originele met raglanmouwen. De twee op elkaar passen aan de oksel, and done.

romper

Het patroon schrijft voor dat de boordstof er biaisgewijs wordt aangezet (preferably met de flatlockmachine, jaja). Ik was in doubt. Zoveel boordstof biaisgewijs aanzetten (de onderrand is een lang stuk van 55 cm), daar had ik niet zoveel zin in. Dus koos ik voor smalle boordjes aan de hals (2,5 cm breed) en een ietsje breder stuk aan de beentjes (4 cm breed), waar ik dan ook gelijk de drukknopen op kon bevestigen.

romper

Het komt erop neer om de strook voor het achterste deel en de strook voor het voorste deel goed op te delen en dan in gelijke delen te verdelen zodat de spanning overal gelijk is. Iets zoals dit:

romper

Vergeet de boordstof niet te verstevigen als je hier de drukknopen in bevestigt! Sowieso is verstevigen altijd een goed idee als er drukknopen in het spel zijn.

romper

Toegegeven, het ziet er wel wat vreemd uit met die verschillende breedtes van boordjes. Volgende keer misschien toch maar gelijktrekken. Of de biaiswijze toepassen.

Ik had natuurlijk ook gewoon een romperpatroon kunnen zoeken met een enveloppehals, inderdaad. Mijn Ottobre collectie is helaas niet zo uitgebreid. Mochten jullie toch romper- of andere babypatronen hebben die aan te raden zijn voor hele kleine maatjes, laat het dan gerust weten.
Voor wie maat 56 van beide patronen wil combineren: hier vind je mijn ingescande versie. Mouwloos, voorlopig, maar het wordt er het weer voor, I'm sure. Voor de ander maten kan je de twee originele patronen gebruiken.

Now if you'll excuse me, ik moet dringend een baby gaan zoeken. Too cute.

romper

Patroon beschikbaar hier. Vergelijk even met een andere romper en pas desgewenst lengte en breedte nog aan.
Tricot: Lillestof bij Stofeerlijk

25 opmerkingen:

  1. Heel schoon, daar past zo een versch boeleke in :)
    Een vraagje: als je de boordstof verstevigt, rekt die dan nog wel mee? Of is dat speciale vlieseline?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vlieseline voor tricot, inderdaad. Dat rekt perfect mee.

      Verwijderen
  2. Prachtig! Geweldige stof, en geweldig aangepast patroon. Jammer dat ze uit die rompers zo snel uitgroeien :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh! Dat stofje... En oh! zo schattig... Ik ga ook op zoek naar een baby!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super! In september word ik weer tante, dus deze zullen wel eens op naaitafel terechtkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aha! Pasgeboren baby: check!
    Ik test 'em uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Merci Oon voor het schone patroon! :) Hier ook een vers baby'tje in de familie, ik test ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het ikwilnogeenbabyalarm gaat af in mijn hoofd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, wauw, dit is een geweldig leuk rompertje geworden, super gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Handige enveloppehals via patroon van kiind-jumpsuit. Ik ging daar binnenkort een rompervariant op maken. Ook daar worden de randjes er biaisgewijs op gezet... Wat een stevig en mooi resultaat geeft, na het vele geduld en secuur werken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En nu nog de link:
      http://www.kiind.nl/articles/430/Jumpsuit.html
      Zij starten al met een maatje 50... Als jumpsuite wat krap qua maten (of de pamper van mijn kleine meid die te veel volume in beslag nemen), maar voor een rompervariant zullen ze ongeveer wel kloppen, denk ik.

      Verwijderen
  10. Heel leuk idee met de zomer in aantocht: in de zomer droegen mijn dames vaak gewoon een romper met een rokje of short erover. Dubbel zo leuk als dat dan een mooie romper is.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. leuk geworden. Ik zou trouwens vertrekken van dit gratis patroontje http://schnabelina.blogspot.de/p/regenbogenbody-365.html. verschillende mogelijkheden én verschillende maatjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuk rompertje! Love het stofje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Deze zomer zul je me toch eens moeten overtuigen om aan tricot te beginnen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nog een klein vraagje: is dat een patroon incl. of excl. naadwaarde?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hoi hoi heb een vraagje: het patroondeel van het mouwtje staat er niet bij? kan ik dat ergens anders downoaden?
    groetjes gerda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Gerda,
      Het is de bedoeling dat je vanuit de twee patronen vertrekt en die dan met elkaar combineert. Maar als je een mouwtje hebt uit bijvoorbeeld een ander Ottobre patroon dan kan dat zeker ook dienen.

      Verwijderen