De bessen van de buurman.

vrijdag 21 juni 2013


Of ik een paar stokken mocht hebben, vroeg ik aan Buurman Jan, twee zomers geleden. Aan de andere kant van de haag moesten de grote rodebessenstruiken plaats maken voor iets anders. Gedaan met bessen stelen, reikend over de draad. En ze waren nog zo lekker.

Twee stokken gingen de grond in. In de voortuin, waar de zon er goed bij kan. Vanmorgen viel het rood plots op.

Jenevers, noemde mijn vader ze altijd. Hij had het niet bij het juiste eind, daar, maar ach wat. Met rode vingers propte ik als kind een hele middag lang het ene na het andere trosje in mijn mond. Inclusief een rups hier en daar. Denk ik.

bessen
· zoek de rups ·
bessen
· mijn hele achterbouw weerspiegeld in 1 bes ·
bessen

16 opmerkingen:

  1. Deze hebben wij ook geplant, er groeien er meer dan genoeg maar bij ons nog niet rood.
    Wij zeggen ook 'jenevers'!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo lekker!! Wij noemden ze gewoon 'rode besjes', haha. Verders heb ik best wat fantasie hoor ;-)
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O wat lekker. We noemen ze gewoon rode bessen maar het zijn aalbessen. Hier zijn ze jammer genoeg nog groen. Wij stonden ook uren tussen de bessenstruiken te snoepen maar aten ze ook graag met gele vla en een beetje suiker. Smullen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wou dat ik ze ook in de tuin had staan... Ze zien er overheerlijk uit! °jaloers!°

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Rode bessen kan je eten met je handen
    Rode bessen maken vlekken op je huid
    Rode bessen vind je in zo vele landen, neen, er is geen mens die ze niet kent
    Rode bessen lijken hele kleine druiven
    Rode bessen passen goed in confituur
    Rode bessen rode bessen, je vindt ze overal
    behalve op de hoek in de frituur."

    Uit dè auro-repeat-CD van het moment!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Strinkjebeijen heten ze hier. En wij vinden ze heerlijk in de yoghurt met een theelepel suiker..maar ik ben bang dat de merels er meer van snoepen dan wij..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ofwel hebt gij vree blinkende rode bessen, ofwel hebt gij nen vree blinkende vloer.
    In elk geval: smakelijk!
    Ik heb ook witte bezen, btw, nog net een tikje zoeter. Ik weet niet waar je woont, maar mocht ge er willen bezorg ik U wel eens een stok.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik lees hier net ergens 'Dampoort'. Dat is zowat mijn achtertuin. Welkom dus.

      Verwijderen
    2. Ik heb véél zon en véél ramen, met als gevolg veel blinkende rode bessen. Alle witte stroken op die bessen zijn ramen.
      En van de Dampoort zit ik nog even af. Maar hé, het is Gent, dus alles is vlakbij.

      Verwijderen
  8. Rups gevonden! (Denk ik). Mmm, rode besjes, bij ons noemen ze die ook wel eens 'genevers'. Lekker zo een trosje in de mond en dan het steeltje er terug uittrekken! Of besjes pletten met een beetje suiker! Mmm!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh wie ich sie liebe! Sie erinnern mich an Sommer, an den Kleingarten meiner Oma, an nackte Füße im Gras, an selbstgekochten Sirup ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig lekker...die van ons zijn bijlange zo rood nog niet ;-s hopelijk snel wel?!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mmmmmm zeebeskes, zo noemen wij ze! heerlijk! Mijn grootmoeder haar hof stond ook vol! Ze smaken altijd het best recht van de struik! Wij moesten ze dan gaan plukken, maar de helft van het mandje was opgegeten tegen dat we terug kwamen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hier noemen we dat 'rooi bezekes', niet mijn persoonlijke favoriet wegens nogal zurig, maar wel een topper qua jeugdsentiment!

    BeantwoordenVerwijderen