Schotland #2

dinsdag 29 oktober 2013


Nu de dagen donker zijn en de goesting terugkomt om terug te grijpen naar de foto's van de zomer krijgt u - en ja, vooral gij, moeder - een nieuwe Schotland blogpost voorgeschoteld. Eentje met details en dingen die ik dringend eens moest opschrijven, omdat ze anders hopeloos waren verdwenen in een plooi van mijn herinnering.

Een penny voor het kind dat zijn moeder een cent liet opvissen uit een fontein en haar zover liet vooroverbuiten dat ze er bijna zelf in lag. Alle eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat de grote jongen het nodig vond om daarbij het been van zijn moeder hefboomgewijs op te tillen - 'dan kan je wat dieper, mama!' - want zo lomp zijn we nu ook weer niet. En toch, het was niet eens zo erg geweest, want het was stralend weer en het is gepermitteerd, daar bij Alnwick Castle, om in uw ondergoed in fonteinen te spelen. Alhoewel, misschien niet als ouder. Niettemin, het kind was o zo trots op zijn ene penny (die voor de goede orde niet uit de fontein kwam, maar wel degelijk uit zijn vaders portefeuille).

sco_penny

Ook Alnwick en een echte hit: broomstick training. Op echte Harry Potter bezems. Die u werkelijk laten vliegen. Honestly.

sco_brooms

Elke dag schaap, hier al op dag 1, op de boorden van de Tweed.

sco_wool

En na het schaap, een wolwas. Niet te heet.

sco_woolwash

Eveneens op de winderige oevers van de Tweed, een dagelijkse portie vliegeren met de grote jongen. Hij als pro en ik als amateur. Zoals het hoort. Soms ook samen, zijn hand onder die van mij.

sco_i_hand

Verder in de reeks 'alle dagen schaap': hier een specimen dat zich in 1 keer van zijn vacht had ontdaan, goed voor vijf minuten rust op onze wandeling naar The Yeavering Bell. Ook goed voor een zak vol schaap dat nu aan een haakje in de kelder hangt. Uh.
Note to self (en to the husband): De kortste/steilste route nemen met de drie koters bleek niet zo'n strategische zet. Iets wat we hadden kunnen vermoeden, afgaande op de 'good luck' van de locals.

sco_lost

Trappen in Aydon Castle. Foto in opdracht van de jongste die zijn moeder zo goed kent dat hij bij het zien van deze trappen spontaan zei: "Mama, jij moet hier een foto van nemen. Voor mij en voor jou."
He got himself an icecream.

sco_stairs

Om uren naar te kijken, zo'n veld waaiend koren. Which I did, btw.

sco_wheat

Thistles. Memories that go way back, dat.

sco_thistle

"Als er niets te doen is, dan schrijf ik maar wat," dacht de kleine wellicht toen ik hem aantrof, tong uit de mond, hand op het blad zodat de wind er niet mee aan de haal zou gaan.

sco_writing

Margrietjes. Loads of them. Op lange stelen. In grote velden waar de kleine en ik graag in gingen liggen, terwijl de vader de oudsten nog wat langer op sleeptouw nam.
Bloemenkettingen maken. Hoe lang was dat niet geleden, zeg.

sco_margriet

Naast elke dag een portie schaap, had ook elke dag een portie zee.
Als de zee te koud was om te zwemmen, dan stapelden wij steentjes. Om ter hoogst.

sco_pile

Of vingen wij krabbetjes bij Cocklawburn beach. Zonder krabbetjes, dat wel.

sco_crabnet

Die waren vast in andere netten beland. Samen met de cuttlefish.

sco_seafare

Schotland #1

19 opmerkingen:

  1. Die jongste van u, dat is toch wel ne straffe! En zalig, zulke foto's in de periode van broodnodige vakantieherinneringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh Schotland, daar zou ik ook nog eens naartoe willen. Zo'n schoon land, maar (toen wij gingen) zo een druilerig weer...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. die foto's doen mij goesting krijgen om ook naar schotland te vertrekken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat we even mogen meegenieten en dromen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ooh, het doet mij ook goesting krijgen om naar Schotland te gaan. Mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nu kan ik toch effe niet anders dan reageren , hoor ... ALNWICK !?!
    Meent ge ´t ?
    Adem stokte efkes , want daar is mijn eigenste grootvader geboren tijdens WO I . Heeft er lange tijd gewoond en was voor altijd innig verbonden met Schotland . In zijn vertelsels aan ons , kwamen altijd schapen en Whisky voor . Schakelde ook voortdurend van het plat vlaams naar plat schots , haha !
    Merci voor de prachtige beelden ... en de herinneringen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Uw foto's hebben me even mee op vakantie genomen. Dank daarvoor. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat ziet er als een zalige trip uit.
    Ook hier passeren de vakantiefoto's regelmatig de revue, in een poging de koude herfstwind wat te verzachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi! Komt er ook nog een Schotland #3 met de vakantielocaties en de route? Ben altijd wel te vinden voor inspiratie en aanzien de andere kant van de Noordzee ook nog op ons het verlanglijstje staat ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er komt nog wel een Schotland #3 en een lijstje van bezienswaardigheden kan ik je uiteraard altijd bezorgen.

      Verwijderen
  10. Schoon foto's. Schoon verhalen;
    Nu wil ik ook naar Schotland.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is zeker nog plaats. Ze gaan u graag zien komen.

      Verwijderen
  11. Daar wordt de wanderlust toch echt van aangewakkerd... heel schoon!

    BeantwoordenVerwijderen