Schotland #3 · The Farne Islands

donderdag 5 december 2013


*Het is koud. Ik ging lopen, maar het waait. Hard. En ik ben helemaal verkleumd. Dan maar teruggrijpen naar een moment waarop het nog 30 graden was en ik met een minimum aan kleren genoot van gespetter op mijn gezicht. Schotland. Zomer 2013.*

Een huis op de oever van de Tweed, op een steenworp van de zee, het kon niet anders of er was veel water op vakantie. Koud water, dat wel. Dat hadden wij, volwassenen, een tikje onderschat.

We bewaarden het beste voor het laatste. Een boottocht naar de Farne Islands. Een welkome afwisseling voor kinders die het wel wat gehad hadden met twee weken 'stenen kijken'. Veel beweging, veel afleiding. Een haven. Boten. Overvliegende vogels. En ja, ook zeehonden. Geef hen dat en het gepruttel over het zoveelste kasteel/ruïne/museum verstomt. Geef hun moeder wolken, wind en een fototoestel en ze is ook gegarandeerd stil. Iedereen content.

sco_farne_lighthouse
sco_islands
sco_farne

De Farne Islands liggen voor de kust van Northumberland, ter hoogte van Seahouses. Op voorhand boeken bij een bootmaatschappij is zeker aan te raden. Onze kinders waren ook buitenmate gefascineerd door het verhaal van Grace Darling. Zo heldhaftig zien wij onszelf nog niet zijn.

sco_lighthouse

Ons O had zelfs al wat aanmoediging nodig om in die boot te stappen. Protest! Dat ze niet meeging. Niet! Maar eens ter plaatse was al dat protest snel vergeten. Ge moogt alleen niet bang zijn dat er een meeuw rakelings over uw hoofd zal scheren.

sco_farneislands2
sco_farneislands
sco_gulls
sco_gull

Of dat ge op een bepaald moment niet meer weet waar het water stopt en de lucht begint.

sco_sea2

Ook top: puffins, ofte papegaaieduikers. Als het van de kinders afhing hadden we er beslist eentje mee als huisdier.

sco_papegaaieduiker
sco_jump_fly
sco_farne_puffin

Deze, als het even kon.

sco_papegaaieduiker2

Als je goed keek, kon je in het kielzog van de boot een zeehond ontwaren. Of twee. Of honderd.

sco_farne_wake
sco_seal

Maar ook de haven was fijn. Grappig, ook. Want serieus, zwemmen in de haven, dat overweegt toch niemand?

sco_noswimming

Dat deze boten zo mooi reflecteerden, dat was namelijk niet alleen aan dat stralende zonnetje te wijten.

sco_reflectedboats

sco_oldrailing_younghand

Schotland #1 · Schotland #2

18 opmerkingen:

  1. Schotland? Northumberland, dat is toch Engeland? Ik ben even aardrijkskundig verward:)

    Schoon foto's wel weer, amai!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze aardrijkskundeleerkracht zegt "ja, Northumberland is nog nét Engeland, op de grens met Schotland." Maar zo lang er geen Schot of Engelsman deze blog leest… :-)

      Verwijderen
    2. 't Is dat :)
      Een huis op de grens, dat betekent uitstappen in both Scotland and England.

      Verwijderen
    3. Or as they say : run with the hare and hunt with the hounds! (Oh, ik ben zot van dat spreekwoord:-))

      Verwijderen
  2. Die blauwe lucht, daar zou ik geld voor geven. Ik mis die zo in de winter!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow! Nu moet ik Schotland ook op mijn lijstje zetten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooie foto's die me ook doen terugdenken aan ons bezoekje aan de Ierse Skelligs ( eilanden), al meer dan 10 jaar geleden zonder kinderen.
    In 2013 jaar gingen we ook naar Engeland, zuidoosten, voor '(t eerst met kids. Holey Head en the seven sisters ( hoge witte kliffen) , zijn daar zeker een aanrader !
    Altijd leuk als je een beetje gelijkgestemde zielen en foto's tegenkomt !

    Groetjes, Carla M.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gij kunt een tentoonstelling opzetten met al uw vakantiefoto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha, laat het die Schotten maar niet horen! Overigens kan ik het iedereen aanraden op vakantie te gaan naar Schotland! Er te wonen trouwens ook. Het is hier prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw, ik zou er meteen naartoe willen, wat mooi. Misschien is dit een leuk ideetje terug voor jou: kom ook eens kijken bij onze adventskalender, iedere dag een nieuw idee!! (en je kan hem ook op je eigen blog plaatsen zelfs als je zou willen) http://www.samenspinsels.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Voor mij ook graag een papegaaiduiker! En wil ik weten hoe het dan wel komt dat die boten zo spiegelden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik noteer de bestelling!

      Olie, helaas. Olie en zon.

      Verwijderen
  9. schitterende foto zou ik ook heel graag willen naar de puffins...

    BeantwoordenVerwijderen