Schotland #4

woensdag 25 december 2013


Jaat, moeder, ons kinders waren ook mee. Geen nood, we hadden ze niet ergens halverwege de oversteek achtergelaten.

Een uitgebreid reisverslag. Voor onszelf, onze ouders. En ook wel wat voor haar.

We logeerden hier. Voor ons vijven was Shepherds cottage meer dan ruim genoeg en fully equipped. Het huis maakt deel uit van een sheep farm. De broer van de gastvrouw heeft een landbouwbedrijf even verderop met een activity/creativity center, speeltuin, shop, tearoom, én vlak bij de zee. Ik kan u verder ook alle speeltuinen binnen een straal van 10 kilometer pinpointen op een map. It might come in handy one day.

De achtertuin:

sco_tweed

De voortuin:

sco_frontyard

En de buren die ik ervan verdenk nooit te slapen.

sco_sheep

De banks van de Tweed zijn behoorlijk winderig. Ideaal voor vliegeren, iets waar we dan ook trouw elke dag tijd voor uittrokken.

sco_westord_iof
sco_f_vliegeren
sco_pole

Bamburgh heeft een groot kasteel dat kan worden bezocht en bovendien in een prachtig duinengebied ligt en waar de zee zo blauw was dat we ons in het zuiden waanden.

sco_sea_three
sco_i_sea
sco_sea3

Een fijne mix tussen geschiedenis en stenen klimmen in Norham Castle. Gratis bovendien, in tegenstelling tot het vergelijkbare, vlakbij gelegen Etal Castle, dat betalend is, kleiner ook, maar wel kanonnen heeft. Tja.

sco_three
sco_norham

Ook op ons opnieuw-te-bezoeken lijstje van veel te lang geleden: Holy Island met Lindisfarne Castle en priory. Kinders niet echt happig op een portie geschiedenis die ochtend, maar wel oneindig veel pret gehad met stenen en allerlei vondsten in het haventje. Spannend ook om tijdig op en van het eiland te geraken. En een piper, hun eerste.

sco_lindisfarnecastle
sco_piper
sco_holyisland

We wandelden ook heel wat af. Op zoek naar het bijna onvindbare, maar op een machtige plek gelegen Fast Castle.

sco_fastcastle

Prachtig wandelen ook in het natuurgebied rond St. Abbs Head, ook wel de seabird city genoemd. Again, ge moogt niet bang zijn van meeuwen zo groot als een stevig uit de kluiten gewassen kip. Mocht u zich ook ooit afvragen van waar onze kinders het woord 'guano' kennen. Awel, van daar dus.

sco_reflection
sco_o_stabbs

Havens waren fijn, maar soms brandde de zon hard en hadden we even geen zin.

sco_i_stabbs

Een stevige autorit, maar beslist de moeite: Vindolanda, een van de grootste Romeinse forten langs Hadrian's Wall. Veel plaats om de heuvel op en af te rennen, te klimmen en te springen van tig muurtjes, en een visitor centre waar de kinderen door een Felix rondgeleid worden. Aandacht verzekerd, hier. Ook een hele verhelderende 'reconstructiefilm' over het leven in 200 AD.

sco_of_hadrian
sco_o_hadrian
sco_hadrianswall

Ik linkte al een paar keer naar Alnwick Castle. We wilden er graag heen om onze Harry Potter gekke zoon blij te maken. De scène waar Harry en co vliegles krijgen in de eerste film is er namelijk opgenomen. Daar stonden wij dus ook. Niet dressed up, wel met een broomstick tussen onze benen. Er zijn volop activiteiten voor kinderen (zoals dus deze broomstick training), maar ook verkleden, amuletten maken, zwaardvechten, etc. Het is allemaal mogelijk en de animatoren zijn fantastisch. Zelfs voor buitenlandse kindertjes die er geen jota van snappen.
Naast het kasteel kan je ook de Alnwick Gardens bezoeken. Die staan vol fonteinen waarrond waterpret verzekerd is. Droge kleren meenemen is geen slecht idee.

sco_twoknights
sco_fly_alnwick2
sco_battle

Ook present: een tree house om u tegen te zeggen.

sco_treehouse

We deden uiteraard nog wel wat meer: Jedburgh en Kelso, bijvoorbeeld, waar een zalige Schot in een krakkemikke workshop ons nieuwe fuses gaf voor de internationale stekkers die er na een paar dagen al de brui aan hadden gegeven. Waar er ook een speeltuin was met wifi en ik onverwachts een half uurtje met haar kon babbelen. Waar de kinders enthousiast het Jedburg Castle Gaol museum bezochten. Waar ik ook tot de conclusie kwam dat ik een fototoestel zonder SD kaart meezeulde. Maar de zon scheen, er was een tuin vol margrietjes, mijn kleintje lag naast me, we vlechtten kettingen en keken naar de wolken, so life was good.

Logeren op de grens deed ons besluiten dat het niet de moeite was om een all-in familiebezoekerspass aan te kopen. Er zijn namelijk drie organisaties actief in de regio (National Trust, National Trust for Scotland en English Heritage) die elk verschillende monumenten/musea/locaties onder hun hoede hebben. Wil je toch op voorhand een visitor's pass aankopen: bekijk dan zeker wat voordeligst is op basis van je geplande bezoeken.

Schotland #1 · Schotland #2 · Schotland #3

17 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige foto's!!!! Ziet er me een fantastische reis uit!
    De ultieme mix tussen natuur, cultuur en ontspanning. WAAAAW!!!
    Echt jaloers ben ik :).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zijn hoger in Schotland geweest, maar dit lijkt toch ook mijn ding.....van dat betalend kasteel...wij maakten daar het volgende mee, weetniet meer welk het was hoor, maar we moesten dus ook betalen , en echt zr was NIKS, behalve wat ruines en een winkeltje.....wijle tegen elkaar bezig van : amaaaai, hier moet ge betalen voor twee stenen die nog recht staan, ....en maar grapjes erover maken....luidop....in 't vlaams....tot het madammeke van het winkeltje zei : ahhhhh van de buurt van Leuven zeker ? Ik dacht dat ik door de grond ging zakken...zei was dus van ons geburen en herkende het accent, ze was daar als uitwisselingsstudent...sindsdien waren we toch stiller met commentaar geven....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto's! Schotland, daar wil ik ook ooit naartoe!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nu nog de familie overtuigen om mee te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi en zo'n schoon weer... ik dacht dat het daar altijd regende? Niet dus!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah nee, jong! Al een keer of tien geweest en op een occasionele bui na nog nooit een regenvakantie gehad.

      Verwijderen
  6. Pin-materiaal, ideaal als voorbereiding voor moest ik ooit eens daarheen trekken.
    De foto's stimuleren alvast :).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijne Kerstcadeautje voor mij ;-). Echt super dat je aan me dacht! Als ik die zonnige foto's zie, begint het hier serieus te kriebelen, misschien zomer 2015...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel fijn om lezen en inspirerend ! Wij gingen van de zomer voor 't eerst naar Engeland en dat was ook zo'n succes door de ideale mix van cultuur en natuur. Wij logeerden in omgeving Rye, gingen naar Canterbury, the seven sisters, Leeds Castle, Sissinghurst, Chatham Dockyards, .... Helaas heb ik nog steeds geen blog om het te showen. Maar ik wou je toch laten weten dat ik meegeniet ! Groetjes, Carla M.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk! Ik wil al lang eens naar Schotland, maar om één of andere reden blijkt het er uiteindelijk niet van te komen omdat ik altijd vrees dat het er … regent! Jouw foto's bewijzen het tegendeel, misschien toch maar eens werk van maken dan!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Yep, Schotland stond al lang op ons verlanglijst, maar na het zien van jouw foto's is het nu zo ver, deze zomer gaan we naar Schotland. We verblijven in Geary Shiel. Can't wait! Heb je een lijstje met tips van do's en dont's met 2 kids (5 en 7). Super bedankt! Gr, Els

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, Geary Shiel! Super! Mail mij anders maar als je concrete vragen hebt.

      Verwijderen
  11. Oon, een praktisch vraagje: hoe hebben jullie de oversteek gemaakt? Gewoon de Eurostar op en zo verder met de auto of met één van de overzetboten naar hoger gelegen oorden? Heb vorige week eens wat research gedaan en een ferry lijkt het makkelijkst maar ook wel erg duur (en natuurlijk lijken die 5 persoonscabins nooit beschikbaar (of gewoon onbestaande). Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Via Eurotunnel, met de auto op de trein en dan naar boven. Ik dacht dat we de vroegste trein hadden en tegen 15 uur waren we ter plaatse (+/- 950 km). Dat was zeer goed te doen.

      Verwijderen