Online vs. offline spelen.

donderdag 28 augustus 2014


Het is stil aan tafel. Niet omdat er keurig gegeten wordt, maar omdat er nieuwe Lego in huis kwam. Iedereen bouwt in opperste concentratie.

Ze zijn zeldzaam, die stille momenten. Meestal is er een scherm mee gemoeid. Of boeken. Vaker het eerste dan het laatste, helaas. Al mag ik dat misschien niet zo stellen, dat 'helaas'. Het een moet al wat harder aangemoedigd/afgeremd worden dan het ander, dat is waar, maar net als lezen heeft ook spelletjes spelen (lees: gamen) zijn positieve kanten. Toch, ik blijf het moeilijk vinden om daar een lijn in te trekken. We willen kansen geven, zorgen dat ze mee zijn met hun tijd, dat ze weten wat er leeft, dat ze technieken onder de knie krijgen, inzicht krijgen, vaardigheden trainen... Tegelijk willen we uiteraard niet dat ze een halve dag in de zetel hangen, amper nog bewegen, minder spelen en vooral: constant kibbelen over wie al het langste heeft gespeeld.

De mensen van Lego nodigden ons uit voor wat inzichten in die twee werelden, die van het online en het offline spelen. Terwijl de kinderen met de blokken bouwden mochten wij luisteren naar een prof die best wel wat interessants wist te vertellen over die kleine digital natives en hun spelgedrag.

De 11-jarige was na afloop best nieuwsgierig naar wat de professor te vertellen had. Het klonk hem als muziek in de oren dat online spelen voordelen heeft. Snel beslissingen nemen, keuzes maken, doelen bereiken, tactisch inzicht krijgen, oog-hand coördinatie verbeteren… Hij knikte instemmend. De 11-jarige begrijpt gelukkig ook dat het niet alleen maar naar een scherm kan worden gekeken. Dat de blokken ook moeten renderen en het moet gezegd: we mogen absoluut niet klagen. Online en offline gaan hier hand in hand. Met Harry Potter voorop. De boeken, de films, de oude Lego sets (wie er nog staan heeft en er vanaf wil: mail mij!) en ook de Lego games uit de iTunes store. Het loopt vlotjes in elkaar over. Boeiend. Uitermate boeiend.

Er zijn regels bij ons, ja. De iPad komt niet uit de kast zonder dat de timer wordt opgezet. In de eerste weken van ons leven mét iPad ging het wel duusd miljard keer per dag: "Maar x zit al zo lang op de iPad! Niet waar! Toch wel!." Ik moet er geen tekeningetje bij maken. Om horendol van te worden, dat gekissebis. De oplossing hier was: time slots invoeren. Geen gezeur over wiens beurt het is, hoe lang het nog duurt en wie er het meeste speelt. Elk een half uur. Punt. Al zijn we daar in de vakantie wel wat soepeler in. Levels mogen uitgespeeld worden, dat spreekt, tenzij we merken dat er een beetje gesjoemeld wordt, want een nieuw level beginnen twee minuten voor de timer afloopt… mja, dat hebben ze uiteraard ook al geprobeerd.

Maar waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben... Hoe gaat dat bij jullie?

lego_hp

11 opmerkingen:

  1. Hier ook met een timer want de tijd vliegt voorbij wanneer de iPad op de schoot ligt. Tijdens huiswerkdagen, geen Nintendo of iPad.
    Tijdens de vakanties ook wat soepeler. 30' na ontbijt, middagmaal en avondmaal. Schoolmomenten 30' op woensdag en vrijdagavond.
    Ofwel iPad , ofwel Nintendo. Niet beiden na elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben de iPad hier gewoon buitengegooid. Ik werd gek van het gekibbel en het obsessieve hunkeren naar dat plankje. En voor een timer ben ik zelf niet consequent/alert genoeg.
    En alle professors ten spijt geloof ik persoonlijk niet dat kinderen via computerspelletjes veel meer leren dan door buiten te spelen, te knutselen of boeken te lezen. Ze mogen hier wel op de pc hoor, maar daar zijn ze helemaal niet zo wild van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een timer. Dat moet ik hier dus dringend invoeren voor alle schermgerelateerde bezigheden ...
    Het "zij heeft al meer programma's gekozen dan ik" jaagt me elke dag weer in de gordijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tijdens de vakantie zaten mijn dames ook te lang i-padgewijs languit in de zetel. Vooral de oudste die in de ik-hang-fase zit (tja, pubers). In het schooljaar zijn de regels strikter. Al weten ze daar 'slim' mee om te gaan. Want: 'Mama, ik heb de i-pad nodig om op Smartschool te kijken wat ik voor huiswerk heb.' Die kinderen hebben dus geen schoolagenda meer. Alles wordt via een schermpje geregeld. We moeten mee met de tijd zeker.
    Op mijn blog loopt momenteel een give-away. (me-timebyseija.blogspot.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben geen ipad of iets dergelijks. Wij hebben onze twee kids elk een tweedehands laptop gegeven bij Kerstmis waarop ze kunnen oefenen voor school (Bingel, Symbalo). Op woensdagmiddag mogen ze spelen op de laptop van zodra het huiswerk en de klusjes gedaan zijn tot het avondeten. In het weekend mogen ze in de namiddag spelen als de klusjes gedaan zijn en als hun kamer netjes is opgeruimd ook tot aan het avondeten. Tenzij er plannen zijn in het weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij timen ook steeds, anders komt er ruzie van. Ze spelen slechts zelden op de tablet. (Buiten) Spelen vind ik veel leerrijker maar ze moeten wel weten wat een tablet is...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is ellende. Sowieso. Mogen we op de Wii? Op de iPad dan? Of Nintendo? Mag ik TV-kijken (liefst Disney Channel crap)? Jongens toch. Nu september nadert zal het hier ook getimed moeten worden, vrees ik, of ik ga hoorndol worden. Met een middelbare school leerling worden de avonden al zo kort owv het studiewerk...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Euhm ... wij hebben geen tv. Of tablet. Of ipad. Of nintendo. Of ... Wat wij wel hebben zijn 4 energieke kinderen tussen 2,5 en 7 jaar die zich zo ook amuseren. Tuurlijk, we hebben een laptop en zo 1x per maand ofzo mogen ze er iets op zien ( een traktatie voor hun!) en de oudste vraagt soms om op youtube filmpjes op te zetten over hoe ze iets moet maken op de loom. Ondanks dat wij dat niet hebben, weten ze perfect hoe ze een computer moeten bedienen ( bleek gisteren nog in de bib toen de 2,5 jarige plots de computer opzette en het fundelsprogramma startte) en ook op school merken ze niets van een eventuele achterstand daarrond.

    Maar natuurlijk zijn mijn kinderen nog redelijk jong, ik ben eens benieuwd hoe dat binnen een paar jaar gaat zijn! Tot hiertoe vragen ze niet achter al die dingen en vinden ze het maar stom dat er zoveel kindjes zijn die zoveel hangen in de zetel en op een schermpje kijken. Buiten spelen vinden ze veel leuker!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier is dat net zo.
    De iPad mag maar standaard 30minuutjes per dag/per kind. Maar eerlijk, als er bezoek is zijn er wel vaak versoepelende maatregeles.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier is de Ipad van de ouders en niet van de dochter. Als er lange ritten of saaie restaurantbezoekjes op de agenda staan, mag ze op de Ipad spelen. Er wordt zelden thuis op de ipad gespeeld aangezien de lijn inderdaad moeilijk te trekken is. Zo word de Ipad nog leuker en kunnen wij rustig rijden of eten.

    BeantwoordenVerwijderen