De kleine lampjesprins.

maandag 29 september 2014


Het is herfst. Boekentijd. De boekenbeurs komt eraan en daar kijk ik heel erg naar uit. Al is het maar om bij te praten met bekenden en een jaarvoorraad lees- en kijkvoer in te slaan. Het is, in mijn favoriete kinderboekhandel, ook de tijd van de boekvoorstellingen. Twee op een weekend deze keer, en ja, we kwamen met een stapeltje terug buiten.

Het kinderboek dat mij op dit moment het nauwst aan het hart ligt is dat van Leen De Coensel. Eerder verscheen van haar Sander en Anders, nu ligt haar tweede, 'De kleine lampjesprins' in de winkel.

lampjesprins1

Wintervachtje is door het dolle heen wanneer ze te horen krijgt dat ze een broertje krijgt. Helaas komt dat broertje veel te vroeg en mag Wintervachtje hem nog niet zien. Hij moet nog aansterken, zijn vachtje moet nog groeien. Wintervachtje vindt dit allesbehalve fijn. Boos loopt ze weg van huis.

Een verhaal over vroeggeboorte, over het verdriet, de boosheid van broertjes en zusjes. Over hoe het voor iedereen anders is dan verwacht en hoe iedereen zijn manier heeft om daar mee om te gaan.

lampjesprins2

De prachtige tekeningen zijn van Rocío del Moral. Achteraan in het boek staan een aantal methodieken voor ouders of juffen om creatief aan de slag te gaan. En daar mocht ik een kleine bijdrage aan leveren.

lampjesprins3

De kleine lampjesprins, Abimo.
Sander en Anders, De Kangoeroe vzw.

7 opmerkingen:

  1. Twee boekenkindjes op één beurs? Deze juf-in-spe steekt haar portemonnee alvast vol :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eindelijk een boek dat dat onderwerp eens aansnijdt vanuit kinderstandpunt ...
    Dat had hier 2 jaar geleden goed van pas gekomen .
    En ik hoop bij deze dat het een beetje steun zal geven aan diegenen die het zo nodig hebben .
    Het is een periode die groot en klein toe takelt ( hmmm , over dat laatste begin ik nu te twijfelen of je dat wel zo schrijft , maar de boodschap is belangrijker , niet ? ) .

    Mijn oprechte dank voor je medewerking aan zo´n project .
    Lieve groetjes , Mie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat had 3 jaar geleden goed van pas gekomen, bij de geboorte van onze tweede spruit... Hopelijk gaat het nu allemaal goed bij spruit nummer 3 (in de zin van; komt ie niet te vroeg), maar het lijkt me sowieso een erg leuk prentenboek! Ideaal 'begin december'-geschenkje (ja, ik ben al aan het brainstormen en klein voorraadje aan het aanleggen).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb onlangs een prentenboek gerecenseerd over hetzelfde onderwerp, maar dat vond ik eerlijk gezegd niet zo veel soeps. Hopelijk is dit beter, want er is zeker een grote nood aan!!

    BeantwoordenVerwijderen