De bril.

donderdag 2 oktober 2014


'Uw kind moet een bril, mens, en het is niet de eerste keer dat we dat zeggen.' Het stond er zo niet, maar het klonk wel zo. In realiteit stond er iets gelijkaardigs in veel omfloerstere bewoordingen. Dat ze de dochter al maandenlang hadden gevolgd en dat haar score toch in dalende lijn ging. En dat ik er haast moest achter zetten. Bottom line: 'Spoed u nu toch eens met dat kind naar een oogarts, moeder!'

Het kind in kwestie had nog nooit ergens over geklaagd. Als (bijna) kleinste van de klas belandt ze spontaan op de voorste banken. De tv staat geen metersver weg. Ze is nog nooit ergens tegenaan gefietst. Kneep haar ogen nooit tot spleetjes.
Maar goed, mijn moedergevoel was geraakt en ik belde net voor de vakantie naar de oogarts. In de laatste week van diezelfde vakantie kregen we een kind met een brilletje. Een kind dat vastberaden was om dezelfde te kiezen als haar moeder. En toen er geen identieke bril in kinderversie bleek te zijn, dan maar met een krul in haar neus genoegen nam met het beste alternatief. Een kind dat op slag een ander kind werd. Een kind van wie ik nog altijd een beetje schrik als ik haar met een bril zie. Een kind dat plots nog ouder lijkt dan ze is. Frêler ook.

Niettemin. ♥ dat brilletje.
(En de volgende keer toch maar voor ontspiegelde glazen gaan.)

bril5bril2

28 opmerkingen:

  1. Hier dragen beide kinderen en ik zelf een bril van kleins af,je wordt dat snel gewoon hoor.Ze heeft mooi gekozen wat niet gemakkelijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ze staat er prachtig mee! laat het niet aan jullie hart komen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het staat haar mooi! Er is nu vast veel meer keuze als vroeger. Mijn 1e bril was mintgroen met lila :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een klein Liesje!!!! En het is zo schoon jong.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het staat haar prachtig, het brilletje contrasteert mooi bij haar fijn wit gezichtje. Mijn eerste bril, als ik daaraan terugdenk, horror. Maar ja, als je moet kiezen uit 10 al even vreselijke exemplaren :-( Gelukkig dat er nu ook prachtige kinderbrilletjes zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh! En wat lijkt ze op de eerste foto plots op je oudste!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Schoon! Ze lijkt echt ineens een pak ouder.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. O, wat is ze er mooi bij!
    En o, wat lijkt ze groot plots!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind het supermooi! Perfect én stijlvol gekozen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een mooie bril alleszins, voor een mooi meisje.
    En ja, het went wel, anders zijn er nog altijd lenzen!
    Ik ben op mijn 14de beginnen brillen en we hadden ook niks door, hoor. Omdat dat heel geleidelijk achteruitgaat, denk ik. Toen ik mijn bril had, herinner ik me dat ik heel verbaasd was ineens, toen ik naar een boom keek en zo gedetailleerd de blaadjes kon zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. 'Kreeg' vandaag ook een nieuwe bril: alijd even wennen aan dat nieuwe gezicht ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow, ze staat er wel mee zeg! En helemaal stylish met die sweater ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik herken me helemaal in je verhaal! Hier moest de dochter als 4jarige totaal onverwacht ook een bril dragen, maar uiteindelijk went het wel...
    En de bril staat je dochter trouwens goed hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Groot lijkt ze inderdaad, maar in haar "dezelfde-als-mama"-wens dan toch weer zo klein ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goeie keuze, zwarte bril maakt iets ouder (dan zal ze hem tenminste volgend jaar ook nog leuk vinden). Daarbij komt hij mooi uit met haarblonde haar. En voel je vooral niet schuldig. Kinderen kunnen hun oogspieren zodanig opspannen dat ze op dat moment ook scherp zien. Zou ze achteraan in klas zitten zou ze het misschien zelf zeggen.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Echt mooi. Ik ben nooit fan geweest van van die uitgesproken kinderbrilletjes met veel flitsende kleuren. Stijl, dit!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Moest één van mijn meisjes ooit een bril nodig hebben, dan hoop ik dat ze dezelfde kiezen :-) Zo mooi, ze staat er echt prachtig mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een geweldige bril! Zo, die doet echt wat voor haar!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een mooie bril voor een mooi meisje. Voor mijn brildragende zoon maakte ik een sweater met prachtige applicatie van uil met bril (http://www.vera-luna.blogspot.nl/2014/09/owl-sweater-photoshoot.html). Iets voor je dochter? Of is ze daar al te oud voor?
    En inderdaad, spiegelende glazen zijn lastig op de foto. En scherpstellen op de ogen wordt plots moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen