Papette, made in Belgium

woensdag 26 november 2014


Wie mij kent weet zo onderhand wel dat ik mij niet kan verliezen in veel 'ho-ho-ho' en 'let it snow'. Die kerstdagen, dat is toch iets speciaals. Ik ben er na al die jaren nog steeds niet uit of ik er nu van hou of eigenlijk liefst ver weg van blijf.

Waar ik wél heel erg van hou is van kaarten schrijven (én krijgen). Vorig jaar waren het deze. In 2012 deze. In 2011 was er precies niets interessants om te tonen. In 2010 was ik zelf creatief met stof en papier.

Deze kaarten van het Belgische Papette staken mijn ogen uit. Eenvoudig van kleur, prachtig van papier en in letterpress gedrukt. Ik weet niet of je het echt kan zien op de onderste foto, maar ze voelt ook gewoon mooi, die kaart. Ik vond ze bij In-pakt, waar van Papette ook nog andere reeksen te krijgen zijn.

papette2
papette1
papette3

Nu ik zo terugkijk zit er wel een lijn in de kerstkaarten die mijn vrienden elk jaar van mij krijgen. Maar zeg eens, welk soort kaartjes krijgen jullie het liefst? De foto's-van-de-kindjes? De handgeschreven wensen? Of maakt het allemaal niet zoveel uit als er maar iemand aan je denkt?

Kan ik iemand plezier doen met een handgeschreven kerstkaart? Ik stuur je mijn mooiste wensen!

30 opmerkingen:

  1. Ze zijn echt heel erg mooi! Ik vond ze in onze fantastische boeken/koffieshop "Letters en Co" in Deinze op de markt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik maak de kerstkaartjes altijd zelf dus kaartjes waar wat tijd (en liefde) is ingestoken vind ik dubbel zo leuk :-)
    Ik versier ook heel het huis met alle kaartjes die ik overal verzamel dus zo eentje van jou lijkt me leuk :-)
    mizolilie.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik vind het al geweldig dat mensen nog de moeite doen om naar mij een kaartje te sturen.
    Ik vind het steeds een hele eer, jammer genoeg vergeet ik het zelf veel te vaak (of denk ik er pas 10jan of zo aan)
    Maar ik wil gerust met u kaartjes uitwisselen hoor ;) dan vergeet ik dit jaar het mss eens niet . Al ga ik in maart al geboortekaartjes versturen das NOG leuker vind ik ;)

    Groetjes sarah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik twijfel nog of ik voor kaart a of voor kaart b ga hmm lastig als je twee ideetjes in u hoofd hebt...

      Verwijderen
  4. Ik heb zelf het idee dat er elk jaar minder kerstkaarten worden gestuurd. Maar misschien ben ik gewoon minder populair geworden :-)...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. vooral een persoonlijke boodschap kan mij op kaartjes-vlak erg plezieren! Heel mooie kaartjes gekozen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb nog in een kinderboekhandel gewerkt waar ook veel kaartjes over de toonbank gingen en heb die verkoop in de drie jaar dat ik er werkte ook zien dalen. Jammer genoeg! Wij maken er hier thuis een punt van om iedereen in de familie van een verjaardagskaart te voorzien en de kerstkaartjes maak ik zelf. Prachtig, zo in letterpress, schoon schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik hou ook van kerstkaartjes!! Elke dag in de kersttijd kijk ik vol ongeduld uit naar de postbode. Ik stuur er zelf een hele boel en hoop er dan ook stiekem veel terug te krijgen om rond de schouw te hangen. Soms zijn ze zelfgemaakt, soms gevonden op een rommelmaarkt, oude vintage versies, of meegebracht van vakantie in Engeland ofzo. Dus ja, ik doe graag mee met de kaartjesruil! Als je me een mailtje stuurt met je gegevens dan mag je ook van mij een kaartje verwachten. annelies78[apestaart]yahoo[dot]com Groetjes, Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie kaartjes! Zeker met die letterpress. Ik maak mijn kaartjes al jaren zelf. Altijd iets anders.
    Ik wil ook wel graag een kaartje ontvangen en in ruil krijg je er eentje van mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij maken ook elk jaar onze kaartjes zelf, jawel, met kinders erop, maar elk jaar proberen we iets leuks te verzinnen (mooi decor, verkleed, ....) Als ik er eentje van jou ontvang, krijg je er zeker eentje terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige kaarten! Ik hou zo van letterpers! Wij maken er altijd zelf (en laten die printen. Zonder kinderfoto). Ik hou van alle post, maar van kerstpost met Disneyfiguren het minst (al worden die dan weer enthousiast ontvangen door de dochters :))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn kerstkaarten zijn niet zo mooi in letterpress gedrukt, maar zijn wel even sober en toevallig ook wit met rood. Ik stuur je graag wat mooie eindejaarswensen. Adressen uitwisselen?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh Oon, ik hou van wensen! Van schrijven. Van brieven. Van letters en van woorden. (Mijn lief krijgt er veel te veel.) Van mensen op willekeurige dagen te laten weten hoe graag ik hen zie. Van Kerstmis, ook. Al kruipt er in volle bloktijd iets minder tijd in de persoonlijke kerstwens dan ik erin zou willen steken. Maar een wens van jou, dat krijg ik graag! Ik begin al te denken wat ik in retour zou schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ola, Evaatje! Een lief?! Proficiat!

      Verwijderen
    2. We roepen dat nog niet te luid, maar hier leest hij toch niet ;)

      Verwijderen
  13. Prachtige kaarten! Ik probeer ze dit jaar zelf te maken! Ik hou sowieso wel van de kerstsfeer, dus ben ook wel blij met elke gekregen kaart. ( alhoewel de iets 'uniekere' me toch langer bijblijven)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik hou ook het meest van zelfgeschreven wensen. Is veel persoonlijker dan een fotokaart die je naar iedereen stuurt. En liefst op een mooi, zorgvuldig uitgekozen, of zelfgemaakt kaartje. Je kunt zoveel liefde sturen daarmee. Ik krijg dus heel graag een kaartje van jou, je krijgt zeker eentje terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Niets zo heerlijk als wensen die je kunt 'vastpakken'. Een kaartje in de bus geeft mij het fijne gevoel dat iemand aan mij dacht - en ook de moeite nam om daar een actie aan te koppelen ;). Als letterfanaat maak ik meestal zelf een kaartje (ofwel handgemaakt ofwel ontworpen en laten drukken, het hangt wat af van de grootte van de serie).

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik hou van kerstkaartjes! Ze krijgen in de brievenbus, handschrift op de envelop ontcijferen, en dan lekker ophangen ergens in huis om elke dag langs te lopen. Brengt zoveel sfeer! Wij hebben er eens zelf geknutseld, een keertje een foto gedaan, nu weer gewoon kaartjes uit de winkel, maar wel altijd met een handgeschreven wens; meestal een soort gedichtje of zelf ineengeknutseld tekstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben niet zo'n kerstmens. Kaartjes krijgen daarentegen is altijd leuk. De leukste vind ik de handgemaakte of diegene met een welgemeende persoonlijke kerstwens. Foto's vind ik eerlijk gezegd maar niets.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooie kaarten!! Welke ik het liefst zie? Foto's vind ik vaak leuk ('amai die zijn weer gegroeid'), maar dat hoeft zeker niet. Nu je er over begint. Ik zet mijn achter mijn bureau, want dit jaar heb ik het plan er zelf te stempelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Bedankt voor dit leuke artikel op je blog! Wie wil kan ons volgen op Facebook, wij maken nog zo veel andere leuke kaarten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. De enige kerstkaarten waar ik warm van word zijn de handgeschreven exemplaren. Ik gruwel van gekopiëerde teksten op een dertien-in-een-dozijn kaart. En nog erger: foto's van de kinderen! Ik hoef toch niet hetvolledige nageslacht van mijn vriendenkring op de kast?
    Deze zijn prachtig! Ik surf er meteen naartoe!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Graag! Doe maar in de Secret Santa ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ook ik ga elk jaar op zoek naar de mooiste kerstkaarten. Vaak is het een moeilijke keuze en het gebeurt ook al eens dat ik me laat leiden door het "commerciële" aanbod.

    Ik vind de kaartjes met kindjes op niet storend, zolang er maar een persoonlijke boodschap bij staat. Ik voorzie meestal een sticker van de kindjes binnenin, die ik dan inkleed als kerstbal :).

    Ik wil ook wel meedoen aan de kerstkaartenruil!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Kerstkaarten zijn gewoon belangrijk. Punt. En als die met liefde gekozen zijn, dan voel je en zie je dat ;-) Je mag me mee noteren op de kerstpostlijst!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. van die fotokaartjes ben ik nu zelf niet de grootste voorstander, maar eigenlijk maakt het me niet uit hoe de kerstkaartjes die ik krijg er uit zien, het liefst van alles een beetje want is dat kitchy kantje niet juist wat bij kerst hoort? zo vind ik een boom met ballen en andere hangertjes die doorheen de jaren verzameld zijn, nog steeds veel mooier dan zo een boom uit de boekskes waar alles aan klopt. Ik hou wel van versiering met een verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik heb als kind zo hard genoten van 'het maakt niet uit welke, als het er maar veel zijn'. ;-) Mijn moeder knutselde elk jaar de zotste kerstkaarten zelf en verstuurde er (naar mijn gevoel) 300, dus we kregen er heel veel terug. Die hingen aan een dik roze lint aan een keukenkast en werden elke dag geteld. Ik zou er zelf dringend wat flinker in moeten worden, want eigenlijk hou ik echt van de feesten en van alles wat daarbij hoort.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mijn familie en vrienden doen eigenlijk niet meer aan kerstkaarten, en ik/wijzelf ook niet meer. Eigenlijk wel jammer, het is toch een gezelligheid als mensen aan je denken. Ik denk dat ik dit jaar maar weer eens een poging ga wagen om iedereen te voorzien. Ik krijg zelf het liefst zelfgemaakte kaartjes, of fotokaarten (al zijn die vaak ook wel erg kitscherig), of hele mooie kaarten (beetje zoals die jij nu laat zien op je blog). Die standaard cartoonachtige kerstboomkaarten vind ik minder. Maar eigenlijk vind ik elke kaart leuk, omdat het een teken is dat iemand aan je denkt en de moeite neemt om iets op te sturen :-)

    BeantwoordenVerwijderen