Over muziek en snijwonden.

woensdag 18 februari 2015


Ik heb het grote geluk dat ik geen nine-to-five job heb en mijn dag zelf wat kan plannen. Dat voordeel is tegelijk een nadeel. Omdat ik mijn werk niet goed kan loslaten. Omdat er overdag, naast dat werk, nog wat tijd vrij is om mij in allerlei avonturen te storten. Ik kan niet goed neen zeggen, u weet dat. En dan zitten we al snel met dat ding van het hooi en de vork. Ook dat kent u wellicht.

Het resultaat is dat er niet altijd veel me-tijd is in een dag met druk-druk-werken, boodschappen doen, mij in drie opsplitsen om het huiswerk van de kroost wat in goed banen te leiden, ondertussen een berg fruit schillend, en dan na het uitladen van de lading boterham-/fruit-/koekdozen en het aan de kant schuiven van de fruitschillen te beginnen aan het avondeten.

Op dagen dat er tussen 07.00u (ik sta nooit vroeger op dan 07.00u, dus dat valt nogal mee) en 17.00u geen 5 minuten me-tijd overblijft, was ik graag af. Ja, u hoort dat goed. Op dagen dat ik samen met de gevoederde kroost in de zetel zou kunnen ploffen, erop vertrouwend dat de moderne technologie genaamd vaatwasser zich ijverig zal kwijten van zijn taak, wel, net op die dagen vindt u mij vaak aan de afwas. Er is echter 1 voorwaarde: ik wil muziek. Ik plug dan ongelofelijk asociaal mijn oortjes in en zet een concert op. Concerten zijn zo hard de max. Om de sfeer en de uitgesponnen nummers, de vibe van het publiek, de minder vlakke nummers en de goede herinneringen. Ja, misschien is het vooral dat. Omdat ik daar gewoon weer sta, ook al is het dan niet dàt concert.

Enig nadeel: ik kan geen blik afwassen of ik snijd mij. Ook blikken met van die zogenaamde veilige sluitsystemen kan ik moeiteloos door mijn vel jagen. Hoeveel keer ik al bezorgd naar het afwaswater heb gekeken en mij afvroeg of we iets met tomaten hadden gegeten... countless. Ook een excuus voor extra me-tijd, natuurlijk, want wondverzorging vraagt dan weer wat badkamertijd.

Biedt de wederhelft aan om de vaat te doen (vaak ook om even te kunnen wegzinken in wat muziek), dan ga ik was wegleggen. Dat werkt ook. En is ook een pak minder gevaarlijk.

18 opmerkingen:

  1. Nu wil ik nie ambetant doen, maar waarom wast ge blikken af, bij mij gaan die zo bij het vuil zenne.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wil niet weten hoe die PMD zak er zou uitzien na een paar weken als ik die niet zou omspoelen/afwassen.

      Verwijderen
    2. was bij mij ook de reactie: waarom worden blikken afgewassen ??? Uitspoelen, ja, maar hoe je dan in je vingers kan snijden, is mij een raadsel :-) ... Ik heb chance: ik kan 's middags thuis gaan lunchen en dan heb ik gedurende drie kwartier het huis voor mij alleen om de muziek eens lekker door de boxen te laten gieren ! Levert wellicht hilarische beelden op voor de buren, but i don't care ...

      Verwijderen
  2. Heel herkenbaar zegt schrijver van deze reactie die al 2 weken met een vinger in 't verband zit na het schoonmaken van een bos prei.
    Mini-stukje van mijn wijsvinger weg = niét te naaien of te plakken....wél een drukverband + wondhelende zalf en een paar dagen met de vinger in de lucht rondlopen.
    Het putje in de vinger is bijna hersteld....dik drukverband is een gewone pleister geworden.
    Met andere woorden....voorzichtig zijn met alles wat snijdt !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kleine barst in een breed ,dik glas, grote snee in de bovenkant van mijn hand .Spoed binnen en naaien. Een blik spoel ik wel maar was het niet uit.
    Ik snijd me ook aan van alles.
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Blik in een emmer regenwater buiten laten weken, daarna op de kop zetten en als het droog is wegggooien. Veel veiliger!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Blikopener van Tupperware gebruiken! Deze zorgt dat je geen scherpe randen hebt aan je blikken. (En neen, ik ben geen tupperware-verkoopster. :-) )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Dat treft... ik wél! :) Hij is inderdaad superhandig in gebruik, en geen scherpe randen meer!
      Je kan 'm bij mij bestellen als je wil... op p. 29 van deze link vind je meer info!
      http://tupperware.ipapercms.dk/Tupperware/Belgium/2014/TU14AWBENLC102/

      groetjes
      Liesbeth
      liesbeth_stryckers@hotmail.com

      Verwijderen
  6. Dat is nu eens een megatip, concerten beluisteren. Hoe ik er als muziekliefhebber zelf nog niet opgekomen ben, 't is een raadsel... Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Blikken afwassen?! Dan moet je echt niet weten wat te doen, me dunkt ;) ! Elke 2 weken wordt hier de pmd-zak opgehaald, dus zelfs al zou dat blik de volle 2 weken daarin zitten, daar heb je toch geen last van? (hier trouwens gemiddeld slechts 1 leeg blik per 2 weken, wij eten niet zoveel blik-food...)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tupperware blikopener aanschaffen en al je snijproblemen zijn voor eeuwig en altijd opgelost!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij wassen onze blikjes ook af!
    2 weken kattenvoer blikjes in de PMD zak, da's ni zo smakelijk.
    Om het snijden in handen te vermijden gebruiken we een borstel op steel van bij Ikea. Voor 1€ kan je deze moeilijk laten liggen. :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  10. troost u ik ben er ooit in geslaagd mij te snijden aan een pamper :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als hier al occasioneel een blik gebruikt wordt, wordt het nadien ook afgewassen. Idem voor brikverpakkingen : ik maak die plat, was en droog ze af. Waarom blik en brikverpakking afwassen ? Onafgewassen brik en blik begint na een tijdje te ruiken (lees 'stinken') als het een tijdje duurt vooraleer de pmd zak vol zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. haha ... snijwonden .. ik ben daar een pro in :-) Zoooo onhandig met een mes. En als 't dan weer eens prijs is wordt het direct zwart voor mijn ogen. Zoals een paar weken geleden ... de man naar de supermarkt zonder gsm en ik met snee in mijn vinger in de zetel, met drie handdoeken rond mijn hand gedraaid :-) wachten ... en hopen dat de kindjes ondertussen effe flink verder spelen :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Haha! Euh...blikken afwassen?! In Frankrijk staat er zelfs op de verpakking dat afwassen niet nodig is... 't is maar dat je je niet nodeloos snijdt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Glazen bokalen, blikjes en yoghurtpottekes,... alles wordt hier even onder de kraan gehouden en als 't dan nog niet proper is naar mijn goesting dan laat ik ze weken in het afwaswater vooraleer de stop uit de pompbak getrokken wordt. Véél veiliger en zeker even proper !

    BeantwoordenVerwijderen