De bloesem Candy Dress

donderdag 2 april 2015


Na de eerste versie was het al duidelijk, een tweede versie drong zich op. Ik hield het opnieuw - koppig as ever - bij tricot in plaats van sweaterstof. Zij suggereerde om de mouwen te dubbelen, en aangezien poging 1 goed uitdraaide zonder boventransportvoet, ging ik bij versie 2 inderdaad voor gedubbelde mouwen.

bloesemjurk1bloesemjurk2

Omdat in de handleiding van LMV de zijnaad gesloten wordt voor de mouw erin gaat en ik geen overlockdraden wou zien aan de mouwboog, pakte ik dat als volgt aan:

1. Knip 2 mouwdelen, stik deze aan elkaar vast langs de rand van de mouw en overlock (of zigzag) de mouwboog van 1 mouwdeel.

bloesemjurk_how1

2. Bevestig de mouw in de opening.

bloesemjurk_how2

3. Zoom de mouwboord 1 cm om, speld vast en stik door op de buitenkant van de mouw.

bloesemjurk_how3

Dit is dan het resultaat:

bloesemjurk4

Ik maakte opnieuw een 134, met een ietsje langer rokdeel, maar het is toch nog aan de korte kant. Het bovenstukje zou dan weer een centimeter of twee korter mogen.

bloesemjurk6bloesemjurk5

Ik koos opnieuw voor 'alles hetzelfde' en maakte de zakjes en het heuplint in dezelfde bloesemtricot.

bloesemjurk3

Ze is blij, mijn meisje. Een gemakkelijke, stoere jurk in een vrolijke meisjesprint. En helemaal in sync met de bloesems in onze straat.
bloesemjurk
bloesems

Stof: Sweet Annie Blossom, een ontwerp van Els Vlieger, exclusief bij Kersenpitje
Patroon: Candy jurk uit La Maison Victor

53 opmerkingen:

  1. schattig en stoer tegelijk ,zo hebben wij dat graag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk jurkje en wat een goed idee om de mouw te dubbelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ssoooooh top idee van die mouwen bij mij ook een lievelings jurkje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tof gemaakt en super dat we mogen genieten van je 'meisje' en daar dan ook nog eens extra een uitleg bij om de mouwen mooier af te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ho man! Een van de schoonste stofjes +prachtig modelleke + een impecable afwerking = een fantastisch jurkje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ooooh! Prachtig! Zo'n kleedje zouden mijn dochters ook wel zien zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo mooi! Ik zou eens moeten het stof van mijn naaimachine blazen en er weer aan beginnen... Wie weet, tijdens de paasvakantie...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is veel mooier als de mouw afgewerkt is.
    Bedankt om te delen.
    Je jurkje is echt heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie stof! Ik vind de mouw zo ook beter afgewerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Echt schoon... Tot welke maat gaat dat patroon eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige jurk! Ze staat er wondermooi mee! Freêl, lief en toch pittig!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. super mooi! dat patroontje moet ik op mijn to do list zetten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Echt knap, ja en ik maakte het ook al, die aanpassingen die je maakte zijn hier ook to do bij de volgende :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oooo ! Schoontje ! En aangezien er hier heel binnenkort een Candy op de planning staat : merci voor de tips !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. heel leuk... Je stof is fantastisch!!
    Zo zomers en vrolijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Waw! De kleurencombinatie is subliem, zo'n mooie stof!
    x
    Linde (http://verhalenvanmorgen.weebly.com/)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Helemaal lente! En toch niet enkel grijs en zwart die de kast vullen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtig kleedje in een prachtig stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik ga er dit weekend eentje maken voor dochter, dus de uitleg over een veel mooier mouwtje komt precies op tijd, fijn! Dankje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. leuk zeg. maakte onlangs een candy in sweaterstof, maar dacht nu ook over 1 in tricot. kan dus prima!

    kunnen de mouwtjes niet aan de stofvouw geknipt worden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja! Dat zou inderdaad kunnen. Je bedoelt dat de rand van de mouw dan de vouw is?
      Voorlopig zie ik dat naadje nog graag, maar het is zeker een optie!

      Verwijderen
    2. Ik dacht het ook op de stofvouw te leggen voor dubbele mouw, maar nu patroondeel voor mij ligt zie ik dat dat niet gaat want zoomlijn van de mouw is geen rechte lijn.

      Verwijderen
    3. Je kan het niet in 1 beweging dubbel tekenen/knippen, dat klopt. Ik tekende twee stukken en stikte ze achteraf aan elkaar.

      Verwijderen
    4. ik maakte de mouw recht en maakte er zo toch één patroondeel van (http://naaisgerief.blogspot.be/2016/03/een-kei-gemakkelijke-candyjurk.html).

      Verwijderen
  21. De max dat ze in sync is met de bloesem! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Lenteklaar in een prachtig stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Een bloem van een kind in een fleurig jurkje. Omabetty

    BeantwoordenVerwijderen
  24. O! Hartje, hartje!! Ik moet ook zo dringend deze eens maken. Echt iets voor Fien.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Een zeer geslaagde Candy !
    Goeie tip : die dubbele mouwen !
    Ik maakte het model ook al in tricot. Geen probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Prachtig jurk! De tip van de mouwen ga ik zeker onthouden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. hoe'n vrolijk stofje is dat,
    en tof verwerkt in een héél mooi kleedje!!
    staat ook nog op mijn programma :-)
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Super mooi! Ik hou van bloemenstofkes!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ha, die gedubbelde mouwen zijn goed gelukt. Probeer ik ook eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Heb jij naadwaarde bijgetekend aan mouwdeel? Supermooi kleedje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bedoelt aan de onderrand, Joke? Dan, ja! Het is niet voorzien in het patroon, dacht ik, maar als je de mouwen dubbelt of omzoomt is dat wel aan te raden.

      Verwijderen
  31. zo, je schreef het al een jaar geleden en het is nog steeds een hulp voor anderen! ik ben eindelijk ook toe aan de candydress en ga de mouwen dubbelen zoals jij dat deed! merci voor de uitleg ;-)

    BeantwoordenVerwijderen