Diamond Tigers

dinsdag 21 april 2015


Het allerfijnste aan naaien+bloggen is dat mijn 2 harde schijven ondertussen een redelijk accuraat gedocumenteerde levensloop van onze kinderen herbergen. Fotogewijs dan toch. Sinds ik amper nog naaide voor de oudste heb ik ook beduidend minder foto's van hem.

Deze diamond tigers waren in mijn hoofd meteen voor hem. Een hele mooie tricot die zich fantastisch goed leende voor een hemd. Alleen... waar vond ik zo even een hemd in maat 164? Ik paste zo goed en zo kwaad mogelijk de grootste maat Theo aan, maar er kwam toch heel wat denkwerk aan te pas om van een 134 naar een 164 gaan. Het is niet perfect, maar het was een goede oefening en het hemd zal vaak gedragen worden deze zomer, dat weet ik nu al. Er is een reden waarom het er op de voorlaatste al zo verrompeld uitziet.

diamondtigers5
diamondtigers2

Bij het volgende hemd in tricot voeg ik een beleg toe aan het voorpand, net zoals het patroon voorschrijft. Ik wilde me daar in tricot niet meteen aan wagen, maar het zal vast mooier zijn aan de hals. Ook de positie van het bovenste knoopje is niet helemaal dat. Ik nam een hemd uit de kast als voorbeeld, maar het trekt te hard naar mijn goesting.

diamondtigers3

Ik stikte de rugplooi door zoals An hier ook al deed, maar dat zou ik - zeker bij grote prints - niet meer doen. Het lijkt een beetje vreemd, al heb ik me er eigenlijk al over gezet.

diamondtigers4

De kam snaps, dat was een ander paar mouwen. A first voor mij. Tot nu toe was ik daar altijd heel handig omheen gefietst. Maar met de perfecte muntkleurige snaps in mijn handen wou ik het toch eens wagen. Man, dat had toch heel wat voeten in de aarde. Laat ons het zo stellen dat de eerste pogingen verre van succesvol waren. Mocht je je afvragen waarom er zoveel snaps in die pakjes zitten... vast voor mensen zoals ik die er eerst een hoop verknoeien. Ik zag het licht toen de Paspelpoezen mij in de zon aan de Graslei toonden hoe simpel dat wel niet was. Olé! Wie trouwens tips heeft om kam snaps uit je stof te halen: ik hoor ze graag. Uiteraard zette ik mijn strijkijzer - u voelt 'm al komen - een milliseconde op de onderste snap. Het kind heeft het zelf nog niet gemerkt, maar toch...

diamondtigers

diamondtigers6

Stof: Diamond Tigers bij Kiwi Fabrics

31 opmerkingen:

  1. Zalig schoon. VolgenS mij is dat een supercomfortabel hemd en draagt hij dat inderdaad een hele zomer door.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, mooi!
    Ottobre lijkt me voor dit soort hemdjes wel een mogelijkheid tot maat 176!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja! Zou kunnen. Ik ga gewoon keihard zagen bij Zonen09 voor een Theo in grote maten :)

      Verwijderen
  3. Oh, zo schoon! Dat hemd zal niet vaak de binnenkant van de kast zien...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zie geen defaukes! 👍🏽 Schijnt dat je met de soldeerbout de kamsnaps makkelijk loskrijgt, zelf geen ervaring, maar in een bepaalde fb groep was het heel gekend...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha! Alsof ik een soldeerbout zou durven hanteren als ik zelfs bang ben voor een kam snaps tang :) Maar ik houd het in mijn achterhoofd. Bedankt voor de tip!

      Verwijderen
    2. Ik heb een papa die met de soldeerbout wonderen verricht bij mijn miskleunen v as n kamsnaps. Werkt echt goed! Enkel dat middelste puntje verwarmen en 't is klaar :-)

      Verwijderen
  5. Prachtig!Heb dat ook al ergens gelezen ivm een soldeerbout om kamsnaps los te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel knap! Volgens mij ga je snel een nieuwe bestelling krijgen van je grootste.
    Wat ook kan voor de kamsnap is het rubbertje van de tang afhalen en dan de tang op de zijkant van de kamsnap zetten. Dus 90° gedraaid tov de normale positie om deze vast te zetten.
    Dan goed duwen en de kamsnap lost (en vliegt ergens naar toe waar je hem niet meteen vindt :p ).
    Ik testte het dit weekend zelf op een tricothemdje. Tijdens het snel afwerken had ik twee maal het zelfde sluitstukje gebruikt, en ik moet zeggen het was de eerste keer dat ik zo vlot een kamsnap er terug uit kreeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. of met de gewone platte tang (of een notenkraker in mijn geval haha)
      vliegt inderdaad alle kanten op :)

      Verwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En ik vind jouw matenaanpassing toch meer dan geslaagd en zie het mijzelf niet doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Grijs, muntgroen en geel: een kleurenmatch made in heaven :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. 't Is een heel schoontje, Lies! Ik kocht ook een stukje van die tricot om 't combineren in een sweater. En idd. kamsnaps lossen als je ze dwars stukknijpt, zoals Lieve beschrijft. Hoe meer je ze gebruikt (en verknoeid), hoe minder schrik je er van krijgt ;-) (An)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel mooi gemaakt!
    Het makkelijkste om een kamsnap te verwijderen... Wel, ik kneep de laatste keer 1 kapot met een notenkraker, ging perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Waw, knap! De laatste nieuwe Ottobre heeft een hemd tot maat 170, wel met vreemde mouwen (vooraan gewoon, achteraan raglan). Ik kijk toch ook uit naar een Theo in tienermaten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super mooi!! Sowieso een heel leuk stofje! En dat hemd gaat waarschijnlijk niet veel de kast zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Waauw, supermooi! Prachtige stof ook! Ik las op de blog van Naomi Sluijs van soft cactus eens een post over kamsnaps verWijderen, en geloof dat het idd met een soldeerbout was en dat het supersnel en makkelijk was... Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. O, het is zo zalig perfect rond zijn lijf! Knap, echt!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat mooi Lies. En wat wordt hij groot, die oudste zoon van jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. In La maison Victor heeft er een goed patroon voor een herenhemd gestaan. Dat is misschien gemakkelijke om te verkleinen. Volgens mij is maatje 164 bijna een smal in de herenmode. (smal zou overeenkomen met 170).

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het is heerlijk! En het geeft me een grote schop onder de p**p om snel werk te maken van die Theo in grote maten.
    Kam snaps eruit halen zocht ik ooit ook op You Tube en kwam uit op een filmpje van het merk zelf dat toont hoe je de kam snaps eigenlijk gewoon loodrecht op je tang (zonder hulpstukken) legt en dan zo kapot nijpt. Je kan ze er dan uithalen. Werkte perfect bij mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Herkenbaar, het documenteren door foto's voor op de blog ;). Het volgende zal je moederhart wel niet helpen, maar wat is die groot, die oudste van je! Plezant dat je nog eens iets voor hem mocht maken, en schoon, dat ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. https://www.pinterest.com/pin/341429215476238320/

    zo lukte het bij mij xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heel mooi!
    Ik knip mislukte kamsnaps los met een nagelknipper!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Prachtig!!! En misschien een hint voor mamasha om de theo ook in grotere maten uit te brengen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oh Lies, deze is echt prachtig, hij staat hem zo goed!

    BeantwoordenVerwijderen