#mijnkorteritten

maandag 15 juni 2015


Ze kwam als geroepen, de #mijnkorteritten campagne. Niet dat wij anders nooit de fiets nemen, dat niet. Alleen doen we nu wat meer moeite om de dingen zo te regelen dat er elke dag wel een ritje in zit. Hierdoor rij ik geregeld al eens met fietsen in de auto rond, want een kind dat op boerderijklassen vertrekt met de fiets naar school brengen, dat ligt iets moeilijker. Dus stopten we 's ochtends de auto vol met tassen, kinderen en fietsen en kon ik 's avonds de twee oudste met de fiets van school halen. Mits wat creatieve oplossingen, wat schuiven met werk en met dank aan het goede weer gingen we van 1x in de week met de fiets naar school (zo'n 3 km enkel), naar 2 keer of (afgelopen week toch) 3 keer!

Deze week proberen we 4 te halen. Een uitdaginkje hier en daar, we zijn daar niet vies van. Bovendien scherpt dat hun fietsvaardigheid aan en dat is wel een beetje een stokpaardje, hier. Met het oog op het eerste middelbaar mag de zoon af en toe eens alleen naar huis fietsen. Bang hart, hier, dat wel, maar loslaten, niemand heeft ooit gezegd dat dat makkelijk ging zijn.

Zoals je hieronder kan zien rijd ik nog altijd rond met een fietsstoeltje, ook al hebben wij ondertussen drie flinke fietsers. Dat stoeltje heeft overduidelijk zijn beste tijd al gehad. Het heeft een kind of 6 vervoerd en talloze kilo's boodschappen. Daar dient het nu vooral voor. Handig! Of voor mijn handtas. Top! Bij Stien zag ik zo'n zitje waar mijn vader ook mee rondreed. In een moderne versie dan. Linde passeerde hier mét kind op zo'n zitje, wat betekent dat twee van de drie kinderen er hier ook nog op zouden passen. Maar misschien is het voor zo'n zitje echt wel wat te laat.

Afgelopen weekend fietsten we rond in de meersen bij ons huis. We haalden vlotjes 7 kilometer. Juni, fietsmaand. Dat doortrekken zal de échte uitdaging zijn.

korteritten1korteritten5korteritten6
korteritten9korteritten4korteritten7korteritten8korteritten2korteritten3

Zin om mee te doen? Je kan nog altijd meedoen aan de mijnkorteritten campagne. Er is een bloggersgroep waar je je kan bij aansluiten, maar je kan gerust ook op je eentje meedoen.

4 opmerkingen:

  1. Wonend tussen de lagere en de middelbare school (beide op net 1 km van ons huis) worden de schoolritten hier uiteraard met de fiets gedaan ;-) Met de auto doen we er gewoonweg langer over! Ook naar de hockey op 4 km van huis fietsen de twee oudsten samen. En dat loslaten en dat dat niet altijd zo evident is, dat gevoel ken ik. Hoe groter ze worden, hoe meer ik nadenk over alle 'obstakels' die ze nog moeten overbruggen. En dat ze dat toch wel grotendeels 'alleen' moeten doen, met mama en papa op de achtergrond.... Dan vond ik het eerlijk gezegd stukken makkelijker als ze klein waren en ik alles zelf in de hand kon hebben ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij deden zelfs, dankzij de korte ritten, een familiebezoek naar de grootouders met de fiets. 5 km enkel met een zelfstandig fietsende vierjarige...goed voor m'n hart was het niet, maar bon, de toon is gezet :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij fietsen elke dag naar school, maarja die is ook maar een paar 100m verder in onze straat. Maar toch vind ik Dennis (bijna 7) nog net iets te jong om het alleen te doen. Misschien (als ik durf, ha!) na de vakantie.
    En vandaag fietste Iris (bijna 4) alleen naar school. Dat stoeltje achterop kan binnenkort dan misschien plaats maken voor een fietstas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alleen als in: naast mij op het voetpad (maar dus op een fietsje zonder zijwieltjes).

      Verwijderen