Vakantiebestemming: Wales

zondag 28 juni 2015


De knoop was eigenlijk al lang doorgehakt. Van ergens vlak na Schotland, denk ik. Maar ik wilde doodgraag nog eens een warme zee, en nadat we in Spanje ons hartje hadden kunnen ophalen aan zwemmen, bodyboarden, snorkelen en nog meer bodyboarden, was er mentaal weer plaats voor een koude zee.

Hoe meer ik las over Wales hoe enthousiaster ik werd. Het was nog maar oktober en ik had al vanalles uitgestippeld. Alles vastleggen, dat was een ander paar mouwen. Met een wederhelft die van werk veranderde, en op dan werk dan nog een paar keer van dienst, werd het boeken zelf steeds maar uitgesteld. Ik las een mailtje naar zijn chef met daarin een vraag over 'de vakantie' en ook iets in de trant van 'om de rust thuis te bewaren'. Mja, het kan wel zijn dat ik wat gezeurd heb in die maanden. Maar dat was alleen maar omdat ik zo enthousiast was. En een beetje gefrustreerd, dat ook.

Maar goed. In het weekend dat ik geen halve meter uit de buurt van de zieke kleine mocht komen, nestelde ik me naast hem in de zetel en zocht drie slaapplekken uit. Eentje knal in de Brecon Beacons, eentje op weg naar zee en eentje echt vlak bij zee.
Drie huizen, denkt u misschien, is dat niet een beetje veel? Wel, wat onze vakantie in Schotland ons geleerd heeft is dat twee weken in hetzelfde huis een beetje veel is. Dat we veel tijd spendeerden in de auto om overal heen te rijden. Vandaar dat we nu opteerden voor elke (kleine) week een andere plek.

We keken met I naar de aflevering van Secret Britain, Water World of Wales. Minuut 52. Aaaaah! The legendary lake of Llyn Cwm Llwch. Top of the list!

Ondertussen zijn de kinderen helemaal overtuigd van Wales als vakantieland. Niet moeilijk als je weet dat Wales een waterparadijs is, iets wat onze waterratten als muziek in de oren klinkt. Ze zoeken gretig de mooiste watervallen uit op websites als wildswimming. Ze voeren onderling discussies over wie van de hoogste rots zou durven springen tijden de geplande coasteering dag. Of we alleen maar grotten gaan 'bekijken' of als we er ook in gaan zwemmen. Of we nu ein-de-lijk zullen leren surfen of het toch maar weer bij bodyboarden houden. Of er een rit met de paarden op het strand in zit. Of ze niet te veel zullen moeten wandelen met hun wandelgekke vader. Of we, net als in Schotland, weer naar een eiland zullen varen om vogels en zeehonden te zien. De kans is groot, want huis 3 ligt aan de kust, bijna tegenover Skomer.

Verder op de lijst: Saint David's Head, een stuk van het Pembrokeshire coastal path (en al wat daarlangs te zien is), Carreg Crennen Castle en heel veel watervallen zoeken in Waterfall Country (en kajakken of caving als het van hen afhangt).

U hoort het al, we zullen ons niet vervelen.

Wie nog tips heeft voor absolute must-sees of must-do's in Zuid-Wales, laat maar horen!

225230001_hols_sw_PembrokeshireCoasteering_top

image © www.visitwales.com

13 opmerkingen:

  1. Geen tips...maar ik wil er ook heel graag eens naartoe....en ik wil ook eens op wandelvakantie naar cornwall....en zeker nog eens terug naar schotland ook.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt heerlijk. Geen tips, gewoon genieten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi,
    Wij gingen vorig jaar naar Wales, 't was een heel mooie reis. Ik zoek dezer dagen paar dingen op en laat nog iets weten. Groetjes, Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Must see voor een beetje mysiek, tegen schemering naar dragons head op het schiereiland gower! https://www.flickr.com/photos/11b1949/8512051129/in/album-72157632868246908/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wales staat bij ons ook nog op 't lijstje. Ik kijk dus al heel erg uit naar je foto's en ervaringen, om dan zelf (niet zo) stiekem ideetjes te pikken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier voor het eerst geen buitenlandse reis met mijn kinderen dit jaar wegens scheiding maar we trekken voor het eerst naar zee in eigen land voor 4 dagen/3 nachten en kijken er erg naar uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb Wales in mijn jeugd gedaan en was idd magnifiek! Dat Welsh is om van te smullen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh geweldig! Dat komt helemaal goed met die vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Oontje, ben je al weg? ;-). Ik heb aan je verzoek voldaan: foto van mezelf geplaatst op mijn blog...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ooh en ik kan al niet wachten op dit verslag! Alvast fijne vakantie!!!

    BeantwoordenVerwijderen