Voor u getest: Webprint

woensdag 24 juni 2015


Het werd eens tijd voor een nieuwe fotomuur. De oude muur is ondertussen 2 jaar oud. Ik ben hem nog lang niet beu en veel is meeverhuisd naar de nieuwe muur, maar hier en daar mocht er toch wel eens wat anders. Het aantal keer dat een kind op het bankje stond, bijvoorbeeld, is hier toch wel een beetje een issue.

Toegegeven, de twee oudste hangen links en rechts van onze schouw. Die foto's zijn jaren oud. Ik zie ze nog steeds graag en bezoekers geven er ook vaak een opmerking over, dus ik veronderstel dat ze echt wel representatief zijn.

Maar dan: kind 3. Die heeft dus niet zo'n uitgebreide fotocollectie aan onze muur en zo af en toe, als we knuffelend op de bank liggen en hij de foto's van broer en zus telt, dan komt dat toch ter sprake. 'Waarom zijn er niet zoveel foto's van mij, mama?'

Via Webprint kreeg ik de kans om een foto op plexiglas uit te testen en dat kwam als geroepen. Perfect, dacht ik, een foto die ik niet hoef in te kaderen, eentje die zo op het bankje kan. De keuze viel op de foto die onze Spanjereis van 2014 zo hard typeert. Een onstuimig kind dat zelfs geen mooi weer nodig heeft. Als hij maar water voelt.

Ik maakte de foto met mijn iPhone en dat zie je wel, merk ik. De Webprint software gaf aan dat de kwaliteit 'redelijk' was, dus dat de foto wat gepixeld is, dat was wel te verwachten. Als je de foto van op een afstand bekijkt is er niets van te zien en eigenlijk is dat best voldoende. Voor een van mijn lievelingsfoto van de afgelopen jaren heb ik dat best over!

webprint2
webprint1webprint4

Ik bestelde eerder al foto's op canvas, maar nu ik deze liet maken ben ik duidelijk een grotere fan van foto's op plexiglas. Het glanst mooi en lijkt net alsof de foto achter het glas van een kader zit. Dit smaakt zeker naar meer.

Het bestellen ging vlot. Het opladen was een koud kunstje. Alleen zat ik wat vast bij het editeren van de foto. Ik had dat uiteraard ook gewoon in Photoshop kunnen doen, maar er was plots haast bij en het moest nù, nù, nù. Wat het probleem was? Ik kreeg het kind met de beste wil niet naar het midden geschoven. Het kan zijn dat dat geen optie is, daar, maar ik vond dat toch wel een struikelblok. Verder was het een eitje. Ik liet de witte rand die je kan toevoegen achterwege en koos resoluut voor een foto die doorloopt tot de rand.

Het kind mort niet dat hij niet mooi in het midden staat. Het kind staat een keer extra op het bankje en als we samen naar de muur kijken zie ik een tevreden glimlach.

Plexiglas dus: check. Nog fans?
En forex, zou dat wat zijn? Wie liet daar al foto's op afdrukken?

14 opmerkingen:

  1. Ik heb ook zo'n fotomuur en vorig jaar is door de 'trek' in het huis onze grote kader met trouwfoto eraf gekletterd. Ik heb die dan ook vervangen door zo'n plexiglasfoto en ik ben er ontzettend fan van. Sindsdien is dat een vast cadeau voor (over)grootouders van hun (achter)kleinkinderen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, hier zijn ook al een paar kaders gesneuveld. Ik hou ze dan zonder het glas. Dat is nog net iets veiliger, want alles staat hier boven de bank en het is wel al eens gebeurd dat een kind een kader op zijn hoofd kreeg :)

      Verwijderen
  2. Forex ken ik. Dat is een stevig materiaal dat aan de achterzijde van je foto geplakt kan worden. Bij foto's van groter formaat is het onmisbaar om ervoor te zorgen dat de foto 'strak' blijft, ook zonder lijst. Wordt veel gebruikt bij tentoonstellingen e.d.
    Polystereen doet dat ook. In verschillende diktes verkrijgbaar.
    Ziet er echt top uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, hé? Heel blij mee.
      Toch benieuwd naar die forex :)

      Verwijderen
  3. Maar mooi zeg, nog nooit een print op plexi gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben enkele grote foto's op forex. Mooi, maar minder charme dan plexiglas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Interessant. Ik zou dat wel eens van dicht willen zien. Ik kan me er wel iets bij voorstellen (we drukten daar op het werk ook reclame op), maar een foto op forex heb ik nog niet gezien.

      Verwijderen
  5. Mooi, wel, wil ik graag eens in 't echt zien! Wij testen muliplex, binnenkort.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, goed!
      Ik ben wel blij met deze. Laat ons zeggen dat het bij mij past :)

      Verwijderen
  6. hier voorbeeldje van een foto op forex, hele mooie kwaliteit, maar dan moet je ook wel een kwaliteitsvolle foto hebben hé, lees: geen instagram dingens, mijn foto's zijn uitvergroot op 40x40 cm ;-) https://www.facebook.com/250806146673/photos/a.10150634445651674.383585.250806146673/10152292968596674/?type=3&theater

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. laat ik maken bij Zotezien in Gentbrugge, echt superkwaliteit en goedkoop, zo'n 12 euro (zonder BTW)voor een 40x40 van 2 mm dik, de foto wordt rechtstreeks digitaal gedrukt op de orex plaat

      Verwijderen
  7. O ja, heel tof! En wat een mooie foto!
    Ga ik onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen