Wales, dag 7: panning for gold in Dolaucothi Gold Mines

zondag 26 juli 2015


Regen, regen, regen. 24 uur lang, zei mijn weerapp en gelijk had hij. We hingen wat rond in onze nieuwe stek op de boerderij in Cellan en ik bereidde ondertussen de volgende dagen voor. Mijn boek riep ook hard, want het was verdraaid spannend, vandaar ook dat er tussen dag 5 en dag 6 nogal een gap zit.

Ik zocht een binnenactiviteit uit in de buurt en omdat wij een grondige hekel hebben aan allerlei binnenspeeltuinen en consoorten en dat we zelfs over de kleinste afstand lang rijden over de kleine Welshe weggetjes viel de keuze op Dolaucothi Gold Mines in Pumsaint. Relatief dichtbij en op Tripadvisor niets dan lof voor de enthousiaste gidsen. Volkomen terecht, zo bleek achteraf. Wat een zaligheid ook om iemand zo te horen ratelen in het Engels. Voor de kinderen was dat iets minder, maar wij genoten dubbel en dik. Wat is dat toch een machtig schone taal. Hartje ook voor alle grapjes die Karla in haar lang en uitgebreid relaas stak. Het maakte zo lang luisteren absoluut niet saai.

dolaucothi3

Maar de mijnen dus: Dolaucothi Gold Mines zijn 2000 jaar oud en werden ontgonnen door de Romeinen. Pas in de 19 eeuw was er opnieuw activiteit, maar de Romeinen waren met het grootste deel gaan lopen. In de 19e eeuw sleepten ze per 11 karretjes 10 karretjes afval (schalie) naar buiten, en slechts eentje kwarts. Uit die kwarts puurden ze 15 gram goud. Niet te verwonderen dat de mijn geen lang leven beschoren was.

dolaucothi1
dolaucothi7

We boekten de Victorian tour en terwijl we wachtten op het begin zochten de kinderen naar goud. In tegenstelling tot het 'goud zoeken' tijdens ons bezoek aan Dan-yr-Ogof vonden ze nu echt wel iets (dat blonk als goud, fool's gold dus) en dat hield hen wel een uurtje aan de gang. Als bij wonder bleef het in dat uur ook relatief droog. Olé!

dolaucothi6
dolaucothi5

Voor de rondleiding werden we voorzien van een helm met een lamp. Het werd echt! Wie wil kon laarzen krijgen, maar wij deden het met onze wandelschoenen en die waren echt wel nodig. De rondleiding duurde een uurtje, het gedeelte in de mijn nam een goed half uur in beslag. Op een bepaald moment switchte iedereen zijn headlight off en stonden we met z'n twintig in het donker bij het licht van een kaars. En dan uitblazen. Wow. Dat was donker. En best een beetje eng. De weg terug naar boven gaat door een smalle gang, waarbij een half kruipmanoeuvre niet uitgesloten is. Niet onoverkomelijk, en voor ons best wel een avontuur. De rondleiding was ook heel bevattelijk voor jonge kinderen (als ze Engels verstaan, tenminste, dus wij vertaalden zoveel als mogelijk simultaan) en de moeite voor alle leeftijden.

I en zijn vader deden daarna dan ook nog de Roman tour, terwijl ik met F en O vier op een rij en domino speelde in een barak met kinderspelletjes en het terrein verder verkenden. Basic kinderentertainment, maar duidelijk meer dan voldoende om dolle pret te hebben.

dolaucothi4
dolaucothi2

dolaucothi_sq1dolaucothi_sq2

Uiteindelijk bleven we daar 4 uur. Voor £18.15 was dat een geweldige deal en een aanrader als je in de buurt bent.

En mocht je nog niet weten hoe je kust met een helm op: zo dus.

dolaucothi_sq4dolaucothi_sq3

Meer Wales? Dit zijn onze avonturen so far:

· Llangedfedd reservoir & wild swimming in de Usk bij Llangynidr
· Four Falls Trail & wild swimming in de Afon Llia
· Autopech (en dus niet zo veel te beleven)
· Lady Falls (Sgwd Gwladys) & Dan-yr-Ogof
· Llyn y Fan Fach & Carreg Cennen

4 opmerkingen:

  1. Dat ziet er een zalig ontspannen vakantie uit. En jullie laten het 'slechte' weer gelukkig niet aan jullie hart komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Boeiend, ik zou zowaar ook inpakken en vertrekken. Al houdt de regen mij een ietsiepietsie tegen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Boeiend, ik zou zowaar ook inpakken en vertrekken. Al houdt de regen mij een ietsiepietsie tegen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Boeiend, ik zou zowaar ook inpakken en vertrekken. Al houdt de regen mij een ietsiepietsie tegen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen