Pest

vrijdag 30 oktober 2015


Bedankt aan iedereen die ons een hart onder de riem stak na deze post.
Aan wie mij mailde om samen actie te ondernemen.
Hartjes voor zij die hun armen om mij heen sloegen, een plaatje oplegden en mijn tranen wegveegden.

Ik heb werkelijk de beste vrienden.


De bal ging dus opnieuw aan het rollen.

Ik vergeet altijd hoeveel volk er mee leest, maar deze keer was dat alleen maar een voordeel. Het was een k*kweek met veel emogedoe bij haar én bij mij. Hoe vaak het onderwerp ook ter sprake komt (lees: dagelijks, de laatste 2 schooljaren), op sommige momenten hou ik het ook niet droog. Al helemaal niet als ik zelf geweldig onder druk sta of op mijn tandvlees zit.

Maar O blijkt eens te meer een kleine vechter. Dat was al zo van voor ze was geboren. Piepklein en keihard.

Ook nu blijven we vechten. Zij tegen de pestkop, ik tegen het onrecht.
Ik luister, geef amo, vertel pepverhalen en bijt op mijn tanden als ze snikkend zegt: "En nu moet het gedaan zijn."


tien


Tien is geen leeftijd om elke avond in je bed te liggen wenen over een dag die niet was zoals je hem had gewild.

Toen ze dat zei,
Mijn hart in duizend stukken op de grond.

Het besef dat ze nog zoveel harder afziet dat ze me wil laten zien, dat hakt er stevig in. Dat ze mij beschermt door dingen te verzwijgen. Dat dat stoer doen en stil zijn en liever alleen zijn een schild is tegen de wereld. Mijn kind dat niet graag buiten komt, maar liever in haar eigen veilige wereld woont met poppenkinderen die flink zijn en gezellig en lief en leuke spelletjes spelen. In een wereld waar geen angst is. Waar niet wordt gescholden. Waar geen 'f*ck you' wordt gelipt, iedere keer hun ogen elkaar kruisen.

Ze nestelt zich nog wat harder tegen mij aan en fluistert in mijn oor, nadat ik haar mijn plan heb voorgelegd: 'Bedankt dat je dat allemaal voor mij wil doen, mama.'

Ik moest een vuilblik pakken toen, voor al die scherven.

39 opmerkingen:

  1. Mooie post, recht naar het hart. Succes, moeder en dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh damn, tranen in mijn ogen. Lijkt me zo moeilijk, zo fijn dat je naar haar luistert en haar serieus neemt en er bent, ik denk dat dat alleen al fantastisch is, al lijkt het vast erg weinig. Dikke knuffel voor jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe fout loopt het in een hoofd als dat iemand anders moet laten afzien om zich goed te voelen?
    Ik wens jullie zo veel sterkte en liefde toe. Ik hoop dat je dochter er minder lang over doet om te beseffen dat ze in andere omgevingen en bij andere mensen zo graag gezien wordt dat het niet aan haar kán liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Lies, ik denk dat je maar half beseft (en daarom zeg ik het hier dus nog es klaar en duidelijk) wat voor een TOP-mama je bent voor je meisje!! Liefs en een warme knuffel, V.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik volg je helemaal. Ik heb er ook zo een(tje). Zelfs het allerergste dat een meisje kan overkomen, heeft ze een jaar verzwegen omdat ik al zorgen genoeg had. Ook mijn hart, mijn ziel, mijn hele zijn lag regelmatig in duizend stukjes. Ze is volwassen nu, maar ze blijft proberen om me te beschermen.
    Pak ze maar dikwijls goed vast die lieve, gevoelige dochter van je, dan smelten al die gebroken stukjes weer ineen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Veel begrip en herkenning wat betreft jouw verdriet, zorg en frustratie ... Ik wens jouw meisje heel veel moed en kracht, en jou ook uiteraard ... Helaas geen kant-en-klare oplossing. :-( Ik laat zoonlief een cursus Rots en Water volgen (meer info www.sjanstrainingen.be) op aanraden van het CLB. Misschien spreekt het haar ook aan?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tranen rollen over mijn wangen... een borrelend verdriet van vroeger dat bovenkomt . Jouw steun en sterke armen, dat is het allerbelangrijkste! Veel liefs voor jullie allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. amai, als ik dit lees hou ik het zelf niet droog en ik ken jullie niet eens
    wel fijn dat je een plan hebt!!! ik hoop oprecht dat het beterschap brengt
    (en ik doe dat ook, zoals O, mij alleen terugtrekken met mijn verdriet. niet goed, dat weet ik al, maar ik moet het nog steeds leren. schrijven gaat beter dan babbelen. ik stuur veel mailtjes :-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh zeg, wat erg. Ik moet slikken hier. Veel moed gewenst, als mama doe je het prima zoals ik het hier lees. Maar machteloos zijn, dat is het ergste, I know. Courage! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Verschrikkelijk, dat mensen elkaar dit aandoen. Veel moed!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ooooooohhhhh, slik en stilte. Wat moet dat moeilijk zijn voor jou. Afzien is niet leuk, jouw eigen bloedje zien afzien is hel. Ik hoop dat jouw plan werkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zit hier met de tranen in de ogen te lezen. Jouw prachtige meid heeft een Top mama. Ik duim dat het allemaal snel over is! X

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik moet nu ook bijna huilen. Dit als moeder moeten zien gebeuren, pffff, zo moeilijk. 'k hoop dat jouw plan samen met haar gaat helpen. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Vreselijk zeg. Doet de school niets? Ik zou kwaad zijn op de school en dreigen het bekend te maken en het dan ook doen als het niet verbetert. Die pester moet door de school aangepakt worden en indien nodig uit de school gezet worden.
    Mijn zoon heeft anderhalf jaar thuisonderwijs gekregen (niet omwille van pesten). Dat was een heel mooie periode. Gezellig thuis bijleren, knuffels krijgen, eigen interesses volgen,... ik kan het aanraden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De school luistert en heeft ook al gereageerd. Het is ook niet de eerste keer dat het ter sprake komt en ze hebben eigenlijk altijd geprobeerd om een oplossing te bieden. Nu is het een beetje aan het escaleren in die klas en door dat zinnetje uit de vorige blogpost zijn er nog meer ouders wakker geschrokken, in die zin dat er nu wordt erkend dat het probleem breder is dan mijn O die wordt gepest door dat ene kind. Voorlopig dus geen kwaad woord over de school.

      Verwijderen
  15. Goed dat die kleine o zo'n top mama heeft die er voor haar is. Ik hoop dat het pesten snel stopt...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mijn hart breekt een beetje mee... Hou de moed er in. Hopelijk beweegt alles wat in de goeie richting.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. I feel you...Mijn dochter werd ook gepest en heel erg...Vreselijk voor een kind die dan ook al voelde vanaf eerste middelbaar dat ze anders geaard is en dat pas 2 jaar later aan haar ouders durfde op te biechten...(wat ons trouwens geen zak kon schelen, of ze nu met een man of een vrouw zal trouwen later, ik wil dat ze gelukkig is....) Het ging heel ver, tot kerven in haar armen, tot bijna zelfmoord willen plegen....Maar ze is er geraakt, met vallen en opstaan, ze is een vrouw / meisje,waar ik als vrouw ( en even niet als moeder)...enorm naar opkijk. Veel moed voor O...ze zal er komen, dat voel ik nu al. x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, wat hard. Bedankt om dat neer te schrijven.
      Ik moet bij haar ook heel erg vechten tegen het gevoel dat zij mij wat aandoet met haar 'probleem'. Alsof het haar schuld is. Alsof ik niet het onderste uit de kast zou willen halen om haar gelukkig te maken. Toen ik dat zei, dat haar gelukkig zien het enige is wat ik wil, toen bedankte ze me voor alles. Heartbreaking. Maar we komen er wel. Omdat het gewoon ook moét.

      Verwijderen
    2. Oh ik zou een stolpje willen bouwen, soms, voor sterke, fragiele en breekbare kindertjes, dat ze op adem kunnen komen, dat niets moet en dat alles schoon is. Ze heeft zoveel geluk met jou als mama xxxx

      Verwijderen
  18. Jammer dat O het slachtoffer is in de klas...maar gelukkig kan ze thuis haar verhaal (gedeeltelijk) kwijt,hé!Knuffeltje aan jullie allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik voel helemaal met je mee.. Onze oudste dochter werd vorig jaar zo hard gepest dat ik er uiteindelijk mee naar de dokter ben moeten gaan omdat ze altijd buikpijn had van de stress.. Het is als ouder echt verschrikkelijk om je kind zo te zien lijden. We hebben toen de school wakker geschud met veel tranen. Nu zit ze in het zesde leerjaar en voelt ze zich een stuk beter op school dankzij een aantal stevige gesprekken met al de kinderen samen en een volledige klaswissel voor het nieuwe schooljaar, gelukkig! We hopen voor jullie dat er snel een oplossing komt, want kinderen horen niet onder gepest gebukt te gaan.
    We wensen jullie veel sterkte. Een liefdevolle band thuis maakt gelukkig een heel verschil en dat zit zeker wel snor bij jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Er is geen enkele leeftijd waarop ne mens elke avond wenend in zijn bed zou mogen kruipen.

    Knuffel!!
    Voor jullie allebei

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Moet verschrikkelijk zijn, voor iedereen die ermee te maken heeft. Nog een virtuele schouderklop erbij. x

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Kop op! Vreselijk dat zo een pesters blijven bestaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat moet je je af en toe machteloos en verdrietig voelen.
    En ik hoop natuurlijk voor je dochtertje dat jullie snel een oplossing vinden.
    Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat heeft O geluk dat ze zo'n warme en veilige thuis heeft om op terug te vallen. Het moet vreselijk zijn om met zo'n machteloos gevoel te zitten. Hopelijk komt er snel verandering in. Het leven zou nog niet zo hard mogen zijn voor iemand van 10. Goeie moed, allebei!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. succes! Pestkoppen maken veel kapot, dat weet ik uit eigen ervaring... maar met een beetje geluk kom je er wel sterker en slimmer uit. Vecht je harder, om hun ongelijk te bewijzen. En lach je later in je vuistje, wanneer je op facebook ziet wat van ze geworden is en hoe jouw leven in de plooi valt. Ook dat is uit eigen ervaring.
    Wie laatst lacht... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een wijs kind. Succes met het plan. Fijn dat er een bal rolt.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dat het maar snel een lawine wordt. Knuffel x

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Dat het maar snel een lawine wordt. Knuffel x

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Koude rillingen wanneer ik die ene zin lees. Veel sterkte voor jullie allebei. Dikke knuffel! x

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een aangrijpend bericht. Pesten is zo wreed, pfff. Veel sterkte voor jou, je dochter en de rest van de familie.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik lees dit nu pas... Dikke knuffel xxx

    BeantwoordenVerwijderen