An evening with Editors

maandag 2 november 2015


Het najaar is een ferm seizoen op concertvlak. Afgelopen weekend was Editors aan de beurt. Ik heb het er wel voor, maar een echte die hard fan kan je mij niet noemen. Ik lig nog altijd in het gras in Schotland als ik ze hoor, dus het is telkens een beetje afzien en genieten tegelijk. Mijn wantrouwen om ze live te zien ontstond toen ik hoorde dat ze op hun vorige tour elke avond dezelfde setlist speelden, omdat het anders niet meer klopte met licht en show en weet ik veel wat daar allemaal bij komt kijken. Dat leek me vooral heel droevig, zo elke avond hetzelfde doen. Werken, bijna, en niet laten-we-ons-vanavond-eens-keigoed-amuseren-en-de-zaal-op-zijn-kop-zetten. Ingestudeerd entertainment of niet? There's only one way to find out.

Dat ze beestig goeie nummers hebben, no doubt about that, maar de voorlaatste plaat kon ons precies niet echt bekoren en dus kwam de laatste, In Dream, er voorlopig niet in. En toch. Editors is een band die ik ooit moést zien en ik heb het beste concertmaatje ever. So.

Zo kwam het dus dat ik ocharme drie nummers van de laatste plaat kende toen ik mij naar Brussel liet rijden. De huidige single, Life is a Fear, is zo'n typisch Editors nummer waar ze niet veel verkeerd mee kunnen doen. Ik viel eigenlijk als een blok voor No Harm (waar ze de avond ook mee inzetten). Als je luistert en mij een beetje kent, zal dat wel voor zich spreken.

Volop nieuwe nummers dus, zo tussen oude bekenden als Munich, An End Has A Start, The Racing Rats en een lang uitgesponnen Papillon in de encores in. Geen Bones, gelukkig, geen 'Are your eyes showing off for mine?' Oef.

Klonk het goed? Ja.
Was ik geweldig onder de indruk? Niet zo.

Er was vuurwerk (warm, warm!), er waren mannen gekleed volgens een stijlvolle dresscode. Er was de schone baard van gitarist Justin Lockey, er waren zwierige heupbewegingen en volop show. Veel mimiek, grote gebaren, een gitarist+bassist die ons gretig aanspoorden om mee te klappen... Het voelde een beetje als Elbow, maar dan té. Het hoefde niet zo. Ik zie u zo ook graag, gasten. Echt.
Wél genoten van de lichtshow - I like - en de nieuwe nummers (vooral Salvation dan, ik ben er nog niet helemaal uit waarom) bleven plakken. Toch maar naar de platenwinkel om die In Dream in huis te halen, which is good, I guess. Doel bereikt, maar ik hoef niet zo nodig nog een keer.

Op elk concert neem ik wat foto's, als herinnering. Geen topfoto's, want ik sta ook maar gewoon tussen het plebs met mijn telefoon in de aanslag in een poging iemand van de band er deftig op te krijgen zonder al te veel hoofden, handen, of zwiepende bewegingen. Sorry voor wie dan even tegen een iPhone scherm moet aankijken. Al mijn sympathie voor wie het ook doet. Ik ga daar niet moeilijk over doen.
Er is gewoon niets fijner dan de volgende ochtend de slapers uit uw ogen te wrijven, een plaatje op te leggen en door uw foto's te scrollen. Om er 200 weg te kieperen en te proberen iets te maken van die paar die overblijven. Om video's te dropboxen en met uw concertmaatje te Whatsappen met een resem aan uitroeptekens en hartjes.

Heb ik genoten? Absoluut.
Toch blij dat ik Richard Hawley straks weer gewoon zijn ding kan zien doen. Zonder vuurwerk on stage, maar des te meer in mijn hoofd.

Editors 31.10.2015 Paleis12
Editors 31.10.2015 Paleis12
Editors 31.10.2015 Paleis12
Editors 31.10.2015 Paleis12
Editors 31.10.2015 Paleis12
Editors 31.10.2015 Paleis12
Editors 31.10.2015 Paleis12
Editors 31.10.2015 Paleis12
Editors 31.10.2015 Paleis12
Editors 31.10.2015 Paleis12

Editors · 31.10.2015 · Paleis 12

11 opmerkingen:

  1. Goh, ik vind dat toch al ferm schone foto's om op een iphone te nemen. Ik hou het meestal op een paar en probeer zo veel mogelijk van de muziek te genieten. Bewerk je die met een bepaald programma?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uiteraard ;)
      Ik had gewoon geluk bij dit concert. Mijn U2 foto's waren eigenlijk echt gewoon een herinnering, nothing more.
      VSCO, deze keer.

      Verwijderen
  2. Oh die wilde ik ook zo graag nog eens zien. Maar ook hier niet echt fan van het voorlaatste album. Het zijn wel echt toffe foto's. Die kunnen zo in een magazine.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb drie jaar geleden tickets gewonnen voor hun concert. Ik wist het geeneens, ineens zaten die in de brievenbus. Ben niet geweest....mijn grootvader werd begraven die dag. Maar ik zou er nu niet bepaald voor betalen eigenlijk, ik ben heel kieskeurig voor wie ik 's avonds nog naar Brussel of Antwerpen rij :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is toch wreed wat zo'n iphone kan! Ik ben een iphone-fan en een beetje een editorsfan :-). Die nummers ga ik toch even opzoeken. Ik vind het ook altijd zo tof om goeie nummers (boeken, cd's, films) te delen, het is de tofste manier om nieuwe dingen te ontdekken. Fijn om te lezen dat je ervan genoot! x
    (en die VSCO app is er echt eentje die ik mis, op mijn iphone die niet meer geupdate kan en te oud is voor die app :-( )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zolang ik niet inzoom valt het best mee met die iPhone. Die digitale zoom is toch dat niet, hoor. En foto's nemen terwijl je filmt geeft een beter resultaat dan met de camera foto's nemen.

      Verwijderen
  5. oohhh wat benijd ik je ;-) Was zo graag geweest...
    K merk dat ondanks de minpuntjes, je op en top genoten hebt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk verslag! Ik zag ze twee jaar geleden in het Sportpaleis maar de klank was toen dermate slecht dat ik er totaal niet van genoten heb. Het was zelfs slaapverwekkend (erg, hé).
    Misschien had ik ze deze keer toch een kans moeten geven in Lille. Daar traden ze op in een zaaltje van 1800 man met uitstekende klank.
    De show ziet er vrijwel hetzelfde uit als 2 jaar geleden, maar met nieuwe nummers (volgens mij hebben die aandelen in een vuurwerkfabriek).
    Mooie foto's! Ik neem er ook altijd als herinnering. Toch wel een beetje spijt dat ik mijn Sony niet mee had naar U2, maar ik heb wel des te meer genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik durf geen fototoestel mee te nemen naar concerten. Een vriend moest ooit eens zijn toestel afgeven in Paleis 12 (hij was een dag door Brussel getrokken, dus hij had zelfs niet de bedoeling om foto's van het concert te nemen) en dan bewaarden ze dat in een 'standje'. Dat leek me toch niet zo veilig. Maar in kleinere concertzaaltjes zou ik het misschien wel overwegen.

      En ja, die show is blijkbaar dezelfde. Ik las het hier ook: http://enola.be/muziek/live/26136:editors-31-oktober-2015-paleis-12

      Verwijderen
  7. Ik was daar ook! En heb ervan genoten!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij ook véél concerten op de agenda in het najaar, maar geen waar jij ook heen ging. Genieten!

    BeantwoordenVerwijderen