Barcelona #1

donderdag 5 november 2015


Het kwam er dus echt van, 4 dagen exclusieve moeder-dochter tijd. Hier plots opgeworpen als 'zouden we niet eens ergens naartoe gaan' en baf, ik knipperde eens met mijn ogen en ik had een vlucht geboekt.

Daarna liet ik het een beetje afweten op organisatorisch vlak. Na de laatste reis van de zomer had ik het wel gehad met reizen voorbereiden. Ik botste heel toevallig op een geweldig hotel, belde mijn moeder of de prijs ok was en legde alles vast. En toen werkte ik en gingen we weekendjes weg en plots bleken er nog maar een paar dagen over om iets voor te bereiden.

Maar ach. Het was vakantie. Het was toch te warm om ons te haasten. Het was nu eenmaal, Spanje, nietwaar? Haasten? Waarom zouden we?

Mijn moeder leefde een beetje van maaltijd naar maaltijd, of van koffie naar koffie, zelfs in die mate dat ik maaltijden begon over te slaan, omdat ik werkelijk geen honger had. Komt dat tegen!

We vlogen met Ryanair, voor het eerst. Niets op aan te merken, eigenlijk. Krap, dat wel, maar voor de rest, geen gedoe. Geen horrorstories met extra charges voor bagage en toestanden. Op met zon, terug met regen. Het was dat het zo moest zijn.

barça_ryanair_tobarça_ryanair_fro

Mijn moeder was vastberaden geen hele avonden op onze hotelkamer te slijten (hoera!) en dus namen we de eerste avond de metro naar Plaça d'Espanya en stapten naar de Font Magica op Montjuïc. Vanaf 21.00u komt de fontein tot leven, al is het wel aan te raden om de uren te checken, want het is blijkbaar niet het hele jaar door op dat moment.

Je kan het trouwens niet missen, is het niet door de massa mensen, dan wijzen de laserstralen je wel de weg.

barca_montjuic

Font Magica wordt als volgt omschreven:

"The magic fountain is a spectacular display of colour, light, motion, music and water acrobatics
- if you mix these elements together in just the right combinations, you end up with pure magic!"

Pure magic zou ik het niet noemen. Entertaining, ja. There's only so much you can do with music, light and water, right? Als je tijd hebt en in de buurt bent, zeker eens gaan kijken. Het volk troept er aardig voor samen, dus het is duidelijk een toeristische trekpleister eerste klas, maar na een goed kwartier hadden we het ook wel gezien.

barca_fontmagicabarca_montjuic2

Op zondag trokken we naar Barri Gòtic. Zondag, kerkdag. Check. We begonnen met de Catedral de Barcelona en trokken door straatjes en smalle steegjes, naar de Plaça de Sant Miquel met het monument van Antoni Llena i Font dat een eerbetoon is aan de castellers, langs mooie deuren (hier deze van Institut d'Estudis Autonòmics) en het Museu Frederic Marès naar de Plaça Reial waar het postzegelmarkt was en verrassend tropisch uitziende vogels het een geweldig spelletje vonden om vruchten uit palmbomen te knikkeren. Plaça Reial ook met het hotel dat waarschijnlijk de meest gedecoreerde voorgevel heeft, en waar ik hoogstwaarschijnlijk nooit zou logeren. Al was het maar omdat het gewoon mijn stijl niet is.

barca_cathedral1barca_cathedral3

barca_castellsbarca_barrigotic_steegbarca_deur
barca_evaPalm tree
barça_streetart

Zondag was ook slenterdag en wij-snuiven-de-sfeer-van-de-stad-op dag. Veel wandelen, veel bekijken, lang lunchen en op bankjes zitten. Verdwalen in steegjes en altijd wel ergens uitkomen. Veel omhoog kijken, dat ook.

barca_barrigotic_steeg_zon

Aan de overkant van de Rambla de Caputxins, gingen we naar de gevel van Palau Guëll kijken (alweer een geweldige architecturale samenwerking, tussen Antoni Gaudí en Eusebio Guëll deze keer). Dan verder naar de Rambla de Sant Josep waar de Boqueria helemaal dicht was. Uiteraard, want zondag. Gelukkig had ik de markt al een paar keer kunnen bezoeken (de vegetariër in mij herinnert zich nog levendig alle onderdelen van varkens, kippen en consoorten, dank u) en vond mijn moeder dat het er toch maar onfris rook. Niet voor gevoelige neuzen, dus.

barça_boqueria
barça_palauguëll3barça_palauguëll2

Dan terug een stukje Rambla en weer naar de overkant door steegjes en straatjes naar Santa Maria del Mar, het station Estació de França en zo naar het Parc de la Ciutadella. Daar bleven we rondhangen tot het tijd was om het Picasso Museum te bezoeken. Daar binnengeraken was een verhaal op zijn eigen, maar dat leest u nog wel.

Rambla
barça_santamariadelmarbarça_santamariadelmar_candles
barca_park
barça_ciutadella1barça_ciutadella2

Na het avondeten gingen we huizen kijken op de Passeig de Graçia. De Passeig is een straat waar je eigenlijk niet omheen kan. Prachtige huizen, zoals Casa Milà, Casa Batllò, Casa Amatller Casa Lleo i Morera, maar ook de straatlantaarns en de bankjes zijn geweldig schoon. Morgen meer, bij daglicht.

barca_lamppost
Casa Battlo

17 opmerkingen:

  1. leuk dat je dat met je mama kan doen, en Barcelona is zo'n geweldige stad.
    Ik moest wel lachen met het stukje over het eten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zalig! Barcelona staat ook nog op mijn to visit lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeer herkenbaar en vers in mijn geheugen allemaal!
    Ik walgde ook van al die ingewanden in de Boqueria, ik kon me echt niet inbeelden dat mensen dat kunnen eten...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh ik krijg heimwee naar daar,is al lang geleden dat ik er geweest ben.Zo mooi,hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om aan de hand van jou foto's nog eens Barcelona terug te zien. Ben vorig jaar geweest en was meteen fan van de stad! De fonteinen hebben wij toen niet gedaan omdat daar een happening van harley davidsons was (lees als veel motoren bij elkaar en veel lawaai :-D)
    mizolilie.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog steeds mijn favoriete stad... Je hebt hem mooi weten vast te leggen, zowel in woord als beeld!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mmm...Barcelona! memories. En ook: wat een heerlijke foto's om bij weg te dromen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn! Alweer 18 jaar geleden dat ik er was, maar binnen 2 weken ben ik er nog eens (anderhalve dag...) dus jouw blogposts komen nét op tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat lijkt me zo leuk om eens weg te gaan met je moeder. Misschien moet ik dat ook eens voorstellen. Barcelona kan niet tegenvallen, goeie keuze :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk! Ik ben er twee keer geweest, een keertje ook met m'n mama en een keertje met m'n lief toen ik al redelijk hoogzwanger was van ons tweede dochtertje, ik mocht nog net mee op de vlieger :-) heerlijke herinneringen want een zalige stad met zoveel moois!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oooh, Barcelona, heerlijk! Fijn dat jullie er even tussenuit konden knijpen en genoten hebben van de stad en elkaars gezelschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. leuk om Barcelona nog een keer terug te zien!!
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wederom, prachtig. En bedankt voor de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk dat je dat met je mama kon doen! Ik heb ook steeds fijne herinneringen aan uitjes met la mama! :) Prachtige foto's ook... Zin om terug het toestel vast te nemen zonder dat er een opdracht aan hangt.

    BeantwoordenVerwijderen