Barcelona #2

dinsdag 10 november 2015


Zoals gezegd had ik niets voorbereid. Er stonden maar 2 dingen op mijn lijst die ik echt wou zien. Het paviljoen van Mies van der Rohe en een van de twee Casa's op de Passeig. Casa Milà bezocht ik al eerder (weliswaar 14 jaar geleden, maar het zat toch nog goed in mijn hoofd), dus mijn voorkeur ging uit naar Casa Batlló, maar het werd toch Milà. Niet getreurd, het was vakantie, so why bother?

Mijn absolute favoriet, waar ik uren zou kunnen rondhangen, is het paviljoen dat Mies van der Rohe als ontvangstruimte liet bouwen voor de wereldtentoonstelling van 1929. Het oorspronkelijke paviljoen werd afgebroken, maar het werd tussen 1983 en 1986 door een groep Spaanse architecten heropgebouwd.

barça_mies6baça_mies9baça_mies7barça_mies8barça_mies3baça_mies10
baça_mies11
barça_mies1

barça_mies14
barça_mies13

Casa Milà bezochten we 's ochtends vroeg toen de wachtrijen nog onbestaande waren en alles nog vlot te bekijken was. Meestal heb ik trouwens geen last van die drukte, want blijkbaar neem ik toch altijd foto's van dingen waar andere mensen geen foto's van nemen. De klassiekers heb ik uiteraard ook, maar die kan je gewoon beter op de website bekijken. De audiogids van Casa Milà is trouwens top!

barça_mila1
Casa Mila
Casa Mila
Casa Mila
Casa Mila
Casa Mila
barça_mila5
barça_mila11
barça_mila10
barça_mila13

Mijn moeder wilde absoluut de Sagrada Familia zien. Ik stond daar eerlijk gezegd niet voor te springen, want 14 jaar geleden was dat werkelijk nog een bouwwerf en ik had er niet bij stilgestaan dat dat zo hard veranderd was. Ik moet daar niet veel woorden aan vuil maken: impressionant! Aanrader! Een audiogids was hier wel aan te raden, want de grote hordes toeristen zorgden ervoor dat niet alle borden met uitleg goed te lezen waren.

barça_sagrada7
barça_sagrada6
barça_sagrada5
barça_sagrada4
barça_sagrada2
barça_sagrada1
barça_sagrada9

Misschien toch maar geen 14 jaar meer wachten voor we nog eens terug gaan.

· Pavilio Mies van der Rohe · Avenida Francesc Ferrer i Guàrdia, 7
· Casa Milà · Provença, 261 - 265
· Casa Battló · Passeig de Gracia, 43
· Sagrada Familia · Carrer de la Marina

19 opmerkingen:

  1. Awel, ik dacht dus echt bij het zien van die eerste foto's: "Zo mooi, ik zou er nooit aan denken om dat zo te fotograferen!" :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's! Nu heb ik toch een beetje spijt dat ik de Sagrada Familia geskipt heb, maar ik vond het 12 jaar geleden ook niet echt waw...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooie foto's! Bij mij is het ook al zo'n 11 jaar geleden, toen was de binnenkant van de Sagrada Familia één grote stelling.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die foto's zijn echt heel goed, Lies. Stiekem een beetje jaloers :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wow zeg, jij maakt prachtige foto's! x

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een unieke prachtige foto's van een bekend Barcelona !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooooh, wat leuk om deze gebouwen weer eens te zien! Zo'n 20 jaar geleden ging in op architectuur rondreis door Spanje met onze klas van de kunstacademie. Ik heb toen ook zo genoten van het paviljoen en Casa Battló. De Sagrada was toen inderdaad nog een kerk in wording in de steigers. Misschien toch weer eens plannen maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo mooi weer, je vat de sfeer van het paviljoen van van der Rohe zò goed.
    Toen wij er 18 jaar geleden waren, kochten we een labrador bij thuiskomst die we Battlò noemden. Hij stierf 4 jaar geleden maar hij was onze blijvende herinnering aan Barcelona.
    Ik ga zo hard aan u denken volgende week!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ah kijk, nostalgie naar de schoolreis zo'n... euhm.... *reken-reken*...15 jaar geleden. Hoog tijd dat ik ook nog eens terugga precies :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige foto!s. En te zeggen dat ik nog nooit in Barcelona ben geweest. Moeten we toch dringend eens verandering in brengen. Misschien als de Sagrada Familia af is. Jaja, naar het schijnt zou ze toch eindelijk eens af geraken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zeer mooie foto's! Het paviljoen staat op mijn lijstje, zo puur! (Zowel de foto's als het paviljoen 😉)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. WoW, ziet er prachtig uit. Ga toch ook een werk moeten maken van een Barcelonatrip

    BeantwoordenVerwijderen
  13. prachtreportage!
    o en die Barcelona kregen we hier in cognackleur cadeau, hoe goed is dat?... wat zijn ze mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Foto's nemen van dingen die niemand anders ziet, dat is net jouw talent!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige foto's, alweer! Toch een heel klein beetje zin om Barcelona nog een kans te geven nu.

    BeantwoordenVerwijderen