Laatste keer 'Sint'spanning?

woensdag 25 november 2015


Het zal nu wel bijna de laatste keer gaan zijn, denken we. Het derde leerjaar was bij de twee oudsten ook een keerpunt. Er kwamen barsten in het vertrouwen in de Sint. Er kwamen vragen die moeilijker te beantwoorden waren dat deze uit 'Dag Sinterklaas!' Er gingen hoofdjes schuin, ogen werden tot spleetjes geknepen en de twijfel stroomde uit elke porie van die lijfjes. Zou ze nu echt de waarheid vertellen?

Ze speelden het spelletje nog wel mee, om dan, na het feest stoer te verkondigen: 'Ik wist wel dat jullie dat waren, hoor.'

De jongste zit in het tweede en de andere zwijgen als vermoord. Verder dan een stiekeme knipoog gaat het niet. Ze spelen mee. Al is er wel enige bezorgdheid over de toekomst. Want 'wat als F. het wel weet? Krijgen we dan ook nog een cadeautje?'

De traditionele sintverzoeken gaan niet verder dan Lego of Playmobil. De collectie is ondertussen behoorlijk impressionionant en vraagt waarschijnlijk nog 20 jaar stockage in een Shurgard loods om alles te kunnen bijhouden voor het nageslacht.

Fun deed er nog een schepje bovenop en verwende de jongens met een doos Lego Ninjago. Right up their alley, want van mij mochten ze niet wéér een andere reeks beginnen verzamelen. Onze jongens zijn wekelijks uren zoet met hun Lego en de Ninjago blijkt inderdaad meer voor de grote jongen, met allerhande coole verstopplaatsen en mechanismes die zijn ogen laten blinken. Gelukzakken, die twee!

Waar ik wel benieuwd naar ben... hoe lang spelen kinderen eigenlijk?

ninjago4
ninjago3
ninjago5
ninjago6

15 opmerkingen:

  1. Ik speelde vijf jaar geleden nog overtuigd met mijn poppengezin en de Playmobilwereld, tot de naaimicrobe hun plaats zachtjes innam. Maar ook nu nog geniet ik even hard als de babysitkindjes van rollenspel en puzzelen. De Sintmythe daarentegen, die doorprikte ik al in het eerste leerjaar. Om de jaren daarna keihard opnieuw te proberen geloven in een man die over daken loopt. Bij ons blijft de Sint komen, inclusief liedjes en brieven en schoenen en spanning. Dat dat dus afhangt van kind tot kind, denk ik zo. Dat restje speelsheid heeft mij in elk geval nooit kwaad gedaan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik speelde tot mijn vijftiende nog regelmatig met de Lego. Daarna kwam de Lego nog regelmatig uit de kast met dank aan vrienden die ook Lego-fan waren en zijn. Fantastisch om bij elkaar te kijken welke dozen we allemaal hebben en welke zij hebben en ik graag gehad had (de trein!). Nu zijn we halverwege de 30 en maken regelmatig Lego-afspraken. Gezellig kletsen en een beetje bouwen. En minifigs zijn een populair cadeautje. Oftewel: nooit te oud voor Lego!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dochterlief zit in het vierde en stelt zich nog steeds geen vragen. Kleine zus daarentegen (tweede leerjaar) twijfelt sinds een paar weken. Dus dit jaar komt de goedheiligman nog braaf met zijn paard kadootjes afleveren, binnen een paar weken zullen we het geheim aan beide dochters verklappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toen ik jong was, was het kantelpunt bij mij ook het 3de leerjaar. Maar spijt heb ik er nooit over gehad... Ik ben de oudste thuis en ik heb dus enkele jaren als enige mee in "het complot" gezeten. Fantastisch vond ik dat ... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ik op mijn jeugd terugblik, kan ik niet beamen dat ik lang 'gespeeld' heb. Rond mijn 10-11 jaar waren alle Barbies al naar de zolder verbannen en las ik tienermagazines. Begin jaren '90 was dit nog altijd revolutionair, hoor. Ik weet niet meer precies wanneer ik de mythe van de Sint doorprikt heb, maar ik weet wel dat het vroeg was (ligt ook in de lijn van wat ik hier in het begin schrijf).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier zit de oudste in het tweede, en ze is nog helemaal mee. Geen kritische vragen, geen twijfels, niets van dat. Maar ook geen laaiend enthousiasme, zij neemt het leven zoals het komt. Ikzelf ben niet lang een 'speler' geweest, veeleer een lezer. Maar mijn volwassen broers zijn telkens dolenthousiast als ze hier samen met onze kinderen met de lego en duplo kunnen spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier een meisje van bijna 7, geloofd nog heilig....en als de barstjes in haar geloof dan wel gaan komen dan schaf ik denk ik dit boek aan :) http://www.bol.com/nl/p/sinterklaas-voor-grote-kinderen/9200000048087153/?Referrer=ADVNLGOO002008G-UEELUOBHB7U7U-90788899399

    Gelukkig is zij de oudste en hebben we denk ik de komende 7 jaar nog wel een gelovige in huis, vind het een super tijd al ben ik na november en december heel erg blij dat het januari is ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij ons duurt de Sint mythe voor altijd,ik blijf dat ene gezellige tijd vinden.Bij mijn ouders krijgen zelfs zij zelf,kinderen,aan getrouwden en kleinkinderen een surprise en we eten dan gezellig ene eenvoudige maaltijd.En zelf ben ik ook van plan om die traditie hier in mijn eigen gezin voort te zetten.Mijn kinderen krijgen dit jaar het boek World Records 2016 voor de zoon en de dochter krijgt shotglaasjes en een fles Hugo voor op haar kot.Een doos koeken die ze eten en wat fruit en noten erbij,samen ontbijten en meer moet dat niet zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat schreef je mooi. :-) Ik zou er bijna zelf in beginnen geloven, in die Sint, nu hij wonderbaarlijk werkt als - oh slecht vel, ik - dreigement.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Laat ze maar zo langs spelen met hun Lego als we willen. Ze moeten al zo snel groot worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een heerlijke tijd vind ik dat!
    Hier gelooft onze oudste uit het tweede leerjaar nog heel sterk. Onze middelste van net 5 daarentegen stelt om de paar dagen wel eens de vraag: "Bestaat die wel echt?"
    Ons verlanglijstje staat ook vol playmobil en lego: http://villaspeelmama.blogspot.be/2015/11/wat-vragen-wij-aan-sinterklaas.html

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zalig! On jongens zijn na Playmobil nu ook helemaal in de ban van Lego Ninjago.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Met een schuin oog wordt er jaloers meegekeken naar de boot van ninjago... die staat op de lijst voor sint (moeders kunnen toch ook meebetalen als sinterklaas het te duur vindt? zegt de goedgelovige 6 jarige) Als docent weet ik: op het voortgezet onderwijs wordt er ook nog met lego gespeeld. Al zeg je dat als stoere puber niet hard op in de klas en heet het 'afspreken met' in plaatst van 'spelen bij je vriendje'

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Onze zoon zit in het vierde. Een paar weken geleden kwamen de écht moeilijke vragen en de twijfelachtige blok. Ik besloot om het hem maar te vertellen. Hij begreep het, ook het feit dat hij niks mocht zeggen tegen de zusjes. Maar als ik hem nu bezig zie en hoor, denk ik: ofwel kan ie zo meedingen voor de oscars, ofwel is hij het alweer vergeten. Zoals ik een andere mama eens hoorde zeggen: Zelfs al heb je het verteld, ze blijven toch nog twijfelen, want ook mama's kunnen het wel eens mis hebben...

    BeantwoordenVerwijderen