Quality time met de kinderen

maandag 9 november 2015


Het laatste thema dat we met #boostyourpositivity aansnijden is 'kinderen' en meer bepaald 'quality time met de kinderen'.

Drie stuks, hier, zoals u weet. Drie stuks met hun eigen moods, interesses en eigenaardigheden. Drie stuks die elk een stukje quality time verdienen en die dat het liefste zien ingevuld met exclusieve 1-op-1 tijd met hun moeder/vader. Tijd die er niet altijd is, we moeten daar niet onnozel over doen.

Wat we hier het meeste doen, als gezin, is spelletjes spelen. Soms is dat een opeenvolging van korte spelletjes (genre Doble, Vlotte Geesten of deze memory, nog steeds een topper), soms mag het al wat langer duren (Kolonisten van Catan, Het verboden eiland). Voor een spelletje kunnen we hen altijd wel mobiliseren, net als voor een film, al is het wel wat moeilijker om iets te vinden dat de drie kan boeien. Qua buitenactiviteiten gaat het voornamelijk om fietstochten, speeltuinen, strandwandelingen en overal zwemmen waar we water vinden.

Om toch eens echte 1-op-1 aandacht te geven (en ook omdat we dat zelf leuk vinden, uiteraard), introduceerden we hier een jaar of drie geleden het 'op reis gaan met 1 kind'. I was 9 toen ik hem voor het eerst meenam naar Londen. Twee jaar later deden we dat op zijn verzoek nog eens over. Iemand heeft er duidelijk ook zijn hart verloren. O vroeg daar ook al een tijd naar en deze zomer nam ik haar mee naar Amsterdam. Reizen met 1 kind is zo hard aan te raden. Met I en O was het - door hun uiteenlopende interesses - een totaal ander soort reis, maar dat maakt het net extra fijn.

Uiteraard hoef je niet altijd 'weg' te gaan om je kind exclusieve aandacht te geven. Het maakt het alleen wat gemakkelijker, want exclusieve aandacht was en is ook niet iets waar er elke dag tijd voor kan worden gemaakt.

De oudste, bijna 13, is vooral blij als hij grotemensendingen mag doen. Samen met ons naar films kijken waar de andere twee nog te klein voor zijn. Naar De Slimste Mens kijken (waarbij ik dan alle hints naar licht aangebrande moppen mag uitleggen, waarna hij breed grijnst). Naar een museum met mij, helpen bij het koken met zijn vader. Momenteel met stip op 1: bij ons in de zetel hangen als O en F slapen en blijven vragen stellen. Of aan mijn arm plakken in diezelfde zetel, als ik mij nog even te pletter Photoshop. Proberen te volgen wat ik doe en alles opslaan als een grote spons.

Untitled

Ons meisje houdt van gezelschapspelletjes spelen. Van samen een boek lezen (om de beurt een pagina, bijvoorbeeld), van een moeder die in de zetel op haar kamer kijkt hoe zij met haar Lego wereld speelt, maar het allerliefst gaat ze met mij alleen naar de stad. Dat proberen we 1 keer per vakantie te regelen. Dan lopen we de winkels binnen die zij uitkiest en eten we een ijsje. Simple pleasures, maar heel waardevol.

Untitled

De kleine man, die weet perfect wat hij wil. Véél knuffelen. Op sommige dagen plakt hij bijna letterlijk aan mij, want mijn vel is zacht en warm en als ik stop met zijn rug/nek/hoofd strelen piept hij stil 'nog een beetje'. Tegen mij aangeleund een boekje lezen doet het ook goed, net als schaken met zijn vader... topmomenten, iedere keer weer, al was het maar omdat de kleine de grote al eens durft onder tafel te spelen.

Hoe vullen jullie quality time in? Met zijn allen ontbijten? Voorlezen? Hoe evolueert dat met grotere kinderen? Wordt dat moeilijker of net niet?

Untitled

De laatste Instagram challenges on my account zijn #throwbacktosummer en #lovemyfamily.

throwbacktosummer_IG lovemyfamily_IG

En blijf dat hier maar in de gaten houden, want er komt nog een verrassing aan!

26 opmerkingen:

  1. Ik hoop op gelijkaardige momenten met mijn kinderen als ze wat ouder zijn! Gezelschapsspelletjes spele we nu wel met de oudste van 5, maar de jongste van 2 komt net iets te graag roet in het eten gooien, zodat het spelletje snel aan de kant gaat... Bij ons bestaat quality time heel vaak uit het voorlezen van boekjes, waarbij er uitgebreid geknuffeld wordt. Voorts gaan we elke zondagochtend als gezin samen zwemmen... Wandelen doen wij (de ouders) ook graag, maar de kinderen zelf vinden dit nog niet zo fijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 1 op 1 qualitytime: elke week kookt er 1 kind voor het gezin, onder begeleiding van - meestal - de papa. Alleen die 2 mogen dan in de keuken komen.

    Om de 2 weken pluk ik 's middags 1 kind van school en gaan we samen een broodje eten.

    De oudste gaat het laatste slapen dus dan spelen we al eens spellekes samen. De jongste is dan het vaakste alleen thuis als de rest naar de jeugdbeweging is - waar zij nog te klein voor is - dan spelen we samen. De zoon is heel geïnteresseerd in lego en buitenspelen, wat de papa dan meer op zich neemt. De middelste dochter is de stoerste, ik ben met haar gisteren op dropping geweest en dat vond ze heel leuk.

    Soms gaat er maar 1 kind naar de winkel met een ouder en blijven de 3 andere thuis. Soms gaat er 1 van hen mee met de fiets als ik een toertje ga lopen.

    Ik merk dat het makkelijker wordt nu ze ouder zijn ( 8, 7, 5 en 3,5)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En met zijn allen: veel ergens te voet / met de fiets naartoe gaan. Vooral bij het te voet gaan komen de verhalen naar boven. Samen zwemmen, samen eten, ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel herkenbaar. Hier ook jongen-meisje-jongen, een middelste meisje dat houdt van samen gaan shoppen met de mama, jongste die wil knuffelen (maar de oudste ook nog).
    Een city-trip met 1 van de drie is een tip die ik van een college kreeg, met de oudste gingen we naar Rome 4 jaar geleden, met de middelste naar Parijs twee jaar geleden, de jongste moet nog 2 jaar wachten tot hij acht wordt...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben er maar eentje dus dat is op zich al een ander verhaal maar ook dan is er soms te weinig tijd voor echte aandacht. Ter gelegenheid van haar verjaardag probeerde ik dat goed te maken met een (half) dagje quality time en mijn missie bleek geslaagd (http://mamamayapost.opendevelopment.be/verjaardag-van-een-tiener-enjoying-the-little-things/) en daar doen we het als ouder toch voor, onze kinderen gelukkig proberen maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben je op IG even beginnen volgend dan kan ik meedoen aan je leuke challenges!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weer zo'n mooie foto's! Je kan er wat van!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fietsen - (hard)lopen - knutselen - koken of koekjes bakken - lezen (naar de bieb) - naar de film of thuis film kijken - 's avonds bij het welterusten zeggen, nog even praten. Niet altijd gepland maar soms geheel spontaan. Samen of één op één; mooie en belangrijke momenten voor hun en voor onszelf.
    Mooie foto's van een prachtig trio.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat alleen op reis gaan met een kind staat hier ook nog op het lijstje. Maar nu nog niet, ze zijn nu tussen de 6 jaar oud en de 2 jaar, nouja de vijfde is ook nog op komst dat natuurlijk begint bij 0 ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik reageerde nooit eerder. Wat een prachtige kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een portretten. ❤️
    Quality time is hier zeldzaam, I admit. En al zeker in de one-to-one versie. Samen lezen met de jongste, shoppen met de oudste, koken met de middelste. En nu ik dit opschrijf: ik moet dat écht meer proberen te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is, hé, Eva. Ik denk ook altijd 'ik moet dat meer doen', maar als we daar niet bewust tijd voor maken, dan komt dat er zo weinig van. En soms willen die kinderen ook gewoon hun eigen ding doen.

      Verwijderen
  12. quality time met de oudsten (8 en 10): bakken van alle soorten cake, taart, pizza, ... en op vakantie spelletjes spelen. met de jongste van 22mnd is dat nog altijd knuffelen en fietstochten met hem in t stoeltje vooraan.
    met het gezin: ijsjes eten in de zomervakantie en voor tv met een hapje in de wintermaanden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aaah, fietstochten in het stoeltje vooraan! Zalig! <3

      Verwijderen
  13. Hier zijn ze 18 en 13 wat het niet makkelijker maakt om samen dingen te doen,lukt nog wel maar toen ze kleiner waren vond ik het gemakkelijker om iets leuks met hen te doen.Lees mijn verslagje maar op mijn blogje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dennis (7j) is ook een echte spelletjesspeler, hij was zo blij toen hij mij versloeg met schaken. Nu 'trainen' we om zijn papa te verslaan. :)
    Met Iris (4j) kan ik ervan genieten om samen te dansen, ik doe haar na en dan wisselen we. Zo lang we maar onnozel kunnen doen. Ohja, we dansen niet op studio100 muziek (gruwel), anders zou ik het zo leuk niet vinden.
    Op reis gaan met 1 van hen wil ik in de toekomst ook gaan doen. Als de verbouwingen al ons geld niet meer opslorpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel mooi verwoord. Je aanpak richting ouderschap vind ik echt inspirerend. Ik hoop er nog wat van op te steken.
    Ik heb zelf nog geen kinderen, maar ik denk dat ik me toch even met dit thema zal bezighouden. Hoe dat precies zal gebeuren, lees je wel op de blog.
    Maar dan nu... wat een mooi portretten. Inkaderen die handel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Het doet me wat, dat horen van jou. x

      Verwijderen
  16. Mooie portretten, mooi stil-staan-stukje. Lezen door/met/voor Liv. Koken met Zanne. Veel te weinig.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Op "gezamelijke" vrije dagen proberen we toch telkens iets leuks te doen, al dan niet alleen met ons gezin of samen met anderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Geniet ervan, van die momenten, ze worden steeds schaarser als ze groter worden. Dan schuif je een plekje naar achter, quality time met hun vrienden en vriendinnen wordt dan belangrijker. Toch geniet ook ik volop van die schaarse momenten met zn allen of van de kwati-tijd met 1 van hen. Mooi stukje, knappe portretten.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ik vind dat zo moeilijk, quality time 1-op1 en kan me daar best schuldig om voelen. Mijn oudste is 5 jaar, en dan volgt een tweeling van 2,5. Met mijn oudste doe ik wel dingen alleen, zoals samen naar de pianoles of samen boodschappen doen, terwijl mijn man op de kleintjes pas. Maar ik vrees dat quality time voor de kleintjes veel minder evident is: die zijn altijd met twee. En we hebben niet het leeftijdsargument, waarbij je kan zeggen dat de ene hiervoor nog te jong is en de andere niet. Ze vragen er nu natuurlijk nog niet naar, maar ik kan me wel voorstellen dat ze zo een moment komt... Prachtige foto's van je kindjes! Om supertrots op te zijn (zowel op de foto's, als op de kindjes :-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Als ik ooit kinderen krijg, hoop ik dat ik met evenveel genegenheid en liefde over hen zal spreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtige foto's en inderdaad quality time is zo belangrijk maar niet altijd makkelijk om tijd voor te vinden.. of tijd voor te maken...

    Ik schreef ook iets over mijn kiddo's: http://misswobie.blogspot.be/2015/11/mijn-achter-het-behang-plak-kinderen.html

    BeantwoordenVerwijderen