Het sportjaaroverzicht (en muziek!)

woensdag 3 februari 2016


* Deze post stond al een week of zes klaar, maar ik kom nog amper aan bloggen toe. Er komt gemekker van, bij de fanatieke achterban, en zoals dat gaat, doen we dan een extra effort. En ook wel een schop onder mijn kont voor mezelf, want januari was niet wat we noemen grensverleggend...*

Het derde loopjaar is afgerond. Wat vlot startte is eigenlijk nooit stilgevallen en daar sta ik nog het meest van al verbaasd van. Ik zei het onlangs nog tegen mijn occasionele looppartner: ik was vroeger het explosieve kind dat alle spurtjes won, snelle 25 meters zwom en alle leeftijdgenoten aan het net de vernieling in smashte. Nooit gedacht dat ik ook het lange-afstands-sporten in mij zou hebben. Blijkbaar wel dus. Al zijn mijn 'lange afstanden' nog redelijk beperkt. En ja, ik ben een kei in mezelf kapot relativeren, dat zeker.

Als ik vergelijk met 2014, dan vertoont 2015 dezelfde beweging. Goed gestart in de eerste maanden, want dan is het nog lekker fris. Na mei begint het te slabakken en juni-juli-augustus is huilen met de pet op. Ik herpak mij in september om dan te pieken in november.


Voor mijn eigen hoofd:

· 1050 loopkilometers in 2015 vs 685 in 2014. De targets van Lien (500 in 2014, 750 in 2015, later bijgesteld naar 1000) werken nog altijd als een rode lap op een stier. Mission accomplished. Nu nog even denken over 2016. 2015 evenaren zou eigenlijk al schoon zijn.
· ik liep 1 halve marathon. Op een koude dag in februari, toen ik het zelf niet verwachtte.
· ik had er graag nog een gelopen voor het einde van het jaar, maar mijn lijf zat op het randje en ik heb geleerd om te luisteren. Verstand komt blijkbaar toch met de jaren.
· sinds half oktober loop ik 4 keer per week. Mits een strakke planning lukt dat.
· minstens 3 keer lopen per week pays off. Massively.
· november is traditioneel mijn piekmaand. Ik liep 150 km, tussen 30 en 37 km per week. A rato van 4 tochten is dat een ideale manier om veel kilometers te doen zonder ook maar iets van pijn of last whatsoever.
· ik loop trager dan vorig jaar en de snelheid kwam na het zomerreces ook niet zo snel terug, maar ik heb er vrede mee dat ik tussen de 5'30" en 5'45" draai.
· de Brooks Ghost 7 zitten als gegoten. Ik vind het bijna jammer dat ik ze weer moet inruilen voor dat paar Saucony Ride 7 dat ik al kocht. Na bijna 1000 km mogen ze op rust.
· totaal geen idee van mijn gewicht (weegschaal present, scheve badkamervloer ook), maar ik zie mijn benen liever dan vorig jaar, en meer moet dat niet zijn.
· totaal ook geen borsten meer. De een heeft dat al wat liever dan de ander. I'm fine with it.
· in tegenstelling tot winter 2014 is het idee van in het donker lopen iets that chickens me out. Ondanks het runlight van Decathlon dat door de wederhelft en de zoon wél vaak gebruikt worden verkies ik toch om overdag te lopen.
· veel lopen is nefast voor het zwemmen. Aaaaah. 13,60 km in 2015 vs 52,5 km in 2014. Wees maar gerust dat ik dat water mis. Er gaat niets boven in het water liggen, maar het is tijdsintensief... Een zwembad! In mijn hof! Nu!
· door #mijnkorteritten fietsten we vaker. April, mei, september rond de 100 km per maand. In juni, mijnkorterittenmaand wel 225 km. Iemand heeft blijkbaar wel af en toe een uitdaginkje nodig.
· het moet gezegd. Ik heb nog altijd een hekel aan wandelen. Al gaat het opmerkelijk beter aan de overkant van het Kanaal.
· all in all kostte dat sporten mij 150 uur en verbrandde ik 110 000 calorieën. Seffens even uitrekenen hoeveel latten chocola dat zijn.

Wat stond er in 2015 op die looplijst? De top 10 van de meest gespeelde nummers... Duidelijk veel beats, bassen en elektronica.

· Kiasmos · Bent (Maar ook Held! Burnt! Looped! Thrown! en alle andere nummers op die plaat)
· Jon Hopkins · Collider (9 lange minuten bassen op de cd versie)
· Solumun · Zora (Original Mix) (ook lang én repetitief)
· Rival Consoles · Afterglow
· Max Vangeli · You & Me (Original Mix)
· Moderat · Milk
· Eric Prydz · Opus
· U2 · Lemon (The Perfecto Remix)
· Pet Shop Boys · Absolutely Fabulous (Rollo Our Tribe Tongue In Cheek Mix)
· Nicolette · No Government (Tocadisco Radio Edit)

Wie nog inspiratie zoekt, hier staat de lijst van 2014.
Waar luisteren jullie zo al naar?

12 opmerkingen:

  1. Amai, wat een sportief jaar! Aan naaien kom je wellicht niet echt toe zeker? Ikzelf ga af en toe lopen. Maar de langste afstand is 10 km. Ik loop ook het liefste wanneer het fris is en in de late namiddag of 's avonds (maar alleen in het donker, liever niet).
    Doe zo verder zou ik zeggen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks. Naaien zit er niet zo vaak in, wat waarschijnlijk het understatement van het jaar is... Misschien toch nog eens een gaatje zoeken om iets te produceren.

      Verwijderen
  2. Ik ben hier net mijn packlist voor de wadi bih aan het maken...
    Morgen met het gezin de bergen in voor 50 kilometer (met families en kleine kinderen is het niet toegestaan om het bovenste deel te lopen in de bergen en dus geen 72 kilometer dit jaar). Ik kijk er zoooo naar uit! En jouw kilometer overzicht gaf me net nog meer goesting.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 50 kilometer door de bergen? Toink!
      Veel succes!

      Verwijderen
    2. Toink indeed!en respect ook :-)! Bij mij staan er morgen een 30tal platte(thank god) loopkilometers op de agenda....50km in de bergen..da's andere toebak!!!

      Verwijderen
  3. Call me crazy maar ik loop meestal gewoon met StuBru op de Ipod….dan weet ik namelijk niet welk nummer volgt, the element of surprise heet dat dan. Hoewel ik ten zeerste Robyn kan aanbevelen als running soundtrack….die moet dus dringend eens een nieuw album maken!!! soit, ik heb 2015 afgetikt op 3000 -and then some- loopkilometers (niet dat daar ook maar iemand van onder de indruk was, least of all mijn huisgenoten, integendeel…ofwel krijg ik jaloerse of lacherige feedback), dus ja, 3000 loopkilometers….ik zou niet eens weten hoeveel latten chocola dat zijn….maar da's misschien omdat ik geen zoetemondje ben :-), ik ben meer te vinden voor savoury snacks zoals crackers met grof zeezout en 1001 soorten zaden …of broodpudding….maar alleen die van Schaeverbeke in Brugge :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Good job zeg :)
    je bent een loopinspiratie, werkelijk waar! x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik ken je helemaal niet en ik loop ook helemaal niet zo veel of fanatiek, maar héél blij met deze muziekskes, want ik vind weinig lopers met een gelijkaardige smaak. Er zijn al wat tracks in mijn looplijst beland.
    Mijn toppers: Bonobo - Cirrus // Inspector Norse - Todd Terje //Moan - Trentemoller remix // Zdar light - Digitalism.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja! Ken ik ook, en ze staan ook ergens op die lange loopmuzieklijst.
      Bonobo is super lang geleden. Die diep ik nog eens op. Merci!

      Verwijderen
  6. Opus, zalig!
    Ik herken me in heel veel van je sportoverzicht. Hier ook geen borsten meer, maar ik vind dat niet zo erg ;-)
    Keep going en hopelijk tot een volgende keer! X

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben nogal een trouwe (of saaie, zo je wil): na 3 jaar lopen met Eminem op shuffle, loop ik nu met Iron Maiden. Of op Elbow live met het BBC orkest. Meer variatie lijk in niet nodig te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen