Onder stroom in Nijmegen

dinsdag 29 maart 2016


"Meer dan 400 kilometer rijden voor een voorstelling?" Mijn moeder deed zelfs geen moeite om te verbergen dat dat maar een gek idee was. Waren er geen voorstellingen genoeg in België dan? Helaas. Voor de voorstelling die wij wilden zien, moesten we helemaal naar Nijmegen, maar oh boy, het was het zo hard waard.

ROC Nijmegen

BOT

We zagen BOT afgelopen zomer in Amsterdam en het meisje was er meteen helemaal weg van. Ik ook, daar niet van, maar BOT ging recht naar dat kleinemeisjeshart en dat was zo aandoenlijk om te zien. Dat meisje is er trouwens eentje naar mijn hart. Ik mag haar voorstellingen en musea voederen, ze slikt het allemaal. Meer nog, in haar hoofd vindt dat achteraf zijn weg wel, en tijden later komt er dan iets uit. Voornamelijk iets met veel snippers, gekke constructies met touwen, bedplanken en alles wat ze kan vinden en - u raadt het al - een kamer die wel ontploft lijkt.

Maar we hadden het over BOT. Ze speelden een nieuwe voorstelling in de reeks 'Het Geluid Van'. Deze keer hielden ze halt in Nijmegen, in de voormalige electriciteitscentrale. Een locatie om u tegen te zeggen. Helaas mocht ik binnen geen foto's nemen. Maar niet getreurd, ook zonder foto's zal het ons nog lang bijblijven.

nijmegen26
nijmegen25
nijmegen24

Shoppen

Naast de voorstelling op zaterdagavond hadden we dus nog twee dagen om helemaal naar onze zin te kneden. We parkeerden aan het water, omdat de binnenstad door een loopwedstrijd op zondag grotendeels was afgesloten. Maar Nijmegen is best klein en goed bewandelbaar, ook als je je auto buiten de binnenstad parkeert.

De Lange Hezelstraat + zijstraten telt wel wat fijne winkeltjes. Er is best wat te zien als je de klassieke winkelstraten links laat liggen.

nijmegen32

Enkele van onze favorieten:

· Mood Conceptstore · Houtstraat 59
· Le Petit Rève · Lange Hezelstraat 71
· Stippels · Lange Hezelstraat 28
· Biciletta Vintage · Begijnenstraat 8
· Sid & Liv · Van Welderenstraat 95
· 512 · Van Broeckhuysenstraat 20
· Van Nature · Burchtstraat 126
· Studio Zipp · Priemstraat 1
· Sissy Boy · Koningstraat 2


Eten & drinken

nijmegen37

Wij aten bij FIKA en De Meesterproef en gingen koffie drinken (ik) en brownie eten (zij) bij Sid & Liv en First things First. Stuk voor stuk aanraders. We zagen best wel wat leuke eetgelegenheden op onze tocht doorheen de stad.


· Sid & Liv · Van Welderenstraat 95
· De Meesterproef · Waalbandijk 14
· First things First · Waalbandijk 14b
· FIKA · Van Broeckhuysenstraat 5
· Met Passie · Ganzenheuvel 73
· T'S · Van Broeckhuysenstraat 20
· Saladebar MUNT · In de Betouwstraat 28
· STOOM beer & food · Waalbandijk 20
· Bairro Alto · Kannenmarkt 6
· De Nieuwe Winkel · Hertogstraat 71
· Bakkerscafé Brood op de plank · Castellastraat 29
· Lux · Mariënburg 38-39
· Raw food café Crudo · Burchtstraat 126


Logeren

Het meisje en ik logeerden in het Mercure Hotel, vlak bij het station. We boekten behoorlijk lang op voorhand en ik ging voor een privilege kamer (woehoew, Nespresso!) en die bleek alles te zijn wat het moest zijn. En meer.
Terwijl zij naar een gigantisch scherm keek, schoot ik plaatjes. We badderden uitgebreid en hingen wat rond op het grote bed.
De kamer was zo groot dat het meisje zelfs zei: "Nog een keukentje en we kunnen hier wonen!"

O
nijmegen21
Check-in

Bezoeken

Op zaterdag liepen we de hele stad door. Op zondag stond het meisje op en zei: 'Vandaag heb ik wel zin in een museum.' Die had ik niet zien aankomen, dus we checkten even wat er voor interessants te zien was en gingen resoluut voor museum Het Valkhof.

Het Valkhof is een geweldig museum als je van wat afwisseling houdt. Een afdeling is gewijd aan moderne kunst/Pop Art, een andere aan de Romeinse aanwezigheid in de stad, nog een andere toonde een fotografietentoonstelling 'Photography Extended III' en we zagen er een werk van Stan Wannet dat een behoorlijke indruk naliet. Om van het gebouw nog maar te zwijgen. Dat licht! Die ruimtes!

Het meisje kreeg een boekje waarmee ze zich kon zoet houden en kon mij daaruit vragen stellen om te zien of ik alles wel goed had bekeken. Na de middag kon ze ook knutselen in het atelier, iets wat zij heel fijn vond en wat mij de kans gaf om bepaalde zalen nog eens rustig opnieuw te bezoeken.

nijmegen35
nijmegen_popart
Scarlett Hooft Graafland
nijmegen_trapvalkhof
Valkenhof
nijmegen_romeinen
stanwannet
nijmegen_34

Water

Nijmegen ligt aan de Waal, het water waar we zo van houden is dus altijd vlakbij.

nijmegen1
nijmegen14
nijmegen13
nijmegen12
nijmegen15

Kijken

Voor architectuurliefhebbers is er in Nijmegen heel wat te zien. Een mix van klassiek en modern die ervoor zorgt dat je je ogen uitkijkt.

nijmegen11
nijmegen7
ROC Nijmegen
nijmegen4nijmegen6
nijmegen9
nijmegen2
nijmegen20
nijmegen18

En ook: moeder-kind weekends, dat is zo hard genieten.

13 opmerkingen:

  1. waw, je foto's zijn weer prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. echt hé, ik keek eerst naar de foto's en las dan pas de woorden erbij om dan nog eens te kijken naar die foto's.

      Verwijderen
  2. De foto die mij studeervrolijk maakte, het meisje waar ik een virtuele boon voor heb (en nog meer nu ze ook in kamerconstructies en knutselliefde op mij blijkt te lijken) en massa's mooie beelden. Glimlach. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij dankjewel voor je lieve woorden! x

      Verwijderen
  3. Prachtige foto's! En bedankt voor de tips, woon in de buurt van Nijmegen, kom er alleen niet zo vaak! Maar als ik je plaatjes zie... krijg ik zin in een bezoekje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk als je zo'n dingen samen kan delen!! KLinkt allemaal zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik had je nochtans gewaarschuwd voor die loopwedstrijd ;-). en ik zie dat je ook naar De Meesterproef geweest ben!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De stad waar ik vlakbij ben opgegroeid en naar toe ging om boodschappen te doen, waar ik begon met studeren, maar die door het water en de geschiedenis zeker ook interessant is. Ook al woon ik nu zuidelijker ik blij het een fantastische plek vinden! Gelukkig woont er familie om de hoek een goede reden om zo'n bezoek te combineren met een bezoek aan de stad.
    Ik heb genoten van je prachtige foto's!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoera voor kamerbrede knutsels :-) en zo'n moederdochterweekend lijkt me zaaaalig.
    Prachtige foto's ook, als altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige foto's! En je doet me eraan herinneren dat ik ook dringend weer eens een moeder-dochter-weekend moet regelen :) Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige beelden! Heerlijk dat je dit met je dochter kan delen!

    BeantwoordenVerwijderen