Kunst in Oostende · The Crystal Ship

maandag 11 april 2016


Oostende werd tijdens de paasvakantie duchtig onder handen genomen. Van over de hele wereld kwamen artiesten naar de badstad om kale muren net dat beetje aantrekkelijker te maken. Ik volgde de vooruitgang van de projecten die in het kader van The Crystal Ship werden gerealiseerd via Facebook en trok op de laatste dag van de werken (en van de vakantie) richting zee om een stuk te gaan bekijken.

kabientjes

Op 10 april werd het startschot gegeven van The Crystal Ship route. Met een plannetje in de hand liepen we de stad door en we waren duidelijk niet alleen. Oostende leek overspoeld door mensen met plannetjes en fototoestellen. Dat stoorde allerminst, want de zon scheen fel en iedereen was welgezind.

Ik had een paar favorieten die ik graag al meteen wilde zien, maar ik had de drie in mijn kielzog en het volledige parcours te voet afleggen in het gezelschap van drie stel kinderbeentjes... dat ging niet lukken. Een stuk dan maar, en dat was perfect. We gaan immers toch af eens terug en de muren blijven de volgende twee jaar hun kunst tonen.

Wat ik dan per sé wou zien? ROA, dat spreekt, maar ook de tientallen foto's van Elians werk die ik ondertussen al had zien passeren waren meer dan voldoende om mijn aandacht te prikkelen.

ROA ROA detail

Robert Montgomery's werk uiteraard ook, want ik hou van zwart en wit en grafisch en repetitief and the lot.

Robert Montgomery · The Crystal Ship

Niet op het plan, maar daarom niet minder knap zijn de kleine kunstwerken van Jaune en Pol Cosmo. Ik spottte nog geen werken van Jaune (wellicht omdat we niet goed genoeg zochten), maar we zagen wel een paar bugs van Pol Cosmo.

Pol Cosmo

En dan, in diezelfde categorie van 'kleine-werken-die-niet-op-het-plan-staan' is daar Isaac Cordal! Helemaal gecharmeerd door zijn Cement Eclipses. Zo geweldig! Dat wordt een ware zoektocht doorheen de stad. We zagen er nu twee, maar zijn vastbesloten om ze allemaal te vinden. Dit is ook wat de jeugd bijbleef. Hartjes voor de kleine dingen.

Isaac Cordal · The Crystal Ship

Na een uur of twee rondtjsoolen tot helemaal bij Jaz en Zio Ziegler hadden de drie het wel gehad en was het tijd om de innerlijke mens te sterken en wat te spelen in het zand.

O

Nog op mijn 'zeker te zien' lijstje? Guido Van Helten, meer Isaac Cordal, meer Pol Cosmo en natuurlijk ook Locatelli x Smates. Enfin, er is tijd en op termijn gaan we zeker overal eens langs.

Hartjes voor de locals ook, die je graag de weg wijzen in een geweldig dialect. "Is 't vo die schilderië, madam? Dat is doar up den oek.". Love it!

Plannetjes zijn te krijgen bij Toerisme Oostende, maar kan je ook downloaden van de website.

Bezoek je Oostende nog voor 25 april, pik dan zeker ook de fototentoonstelling van Titus Simoens, Blue See - Mont Song - Los Domadores, in de Nieuwe Gaanderijen mee.

12 opmerkingen:

  1. Prachtig, ik moet er snel ook eens heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goed idee! We gaan niet meteen tijd hebben, dus ik ben blij dat ze nog twee jaar zichtbaar gaan blijven. Mijn broer heeft ooit een ROA in zijn living gehad, dat was extra speciaal (en ze hebben braaf hun livingmuur overschilderd toen ze uit dat huis vertrokken).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke tip, ik ga zeker eens een plannetje halen de volgende keer dat ik in Oostende ben. Die bugs vind ik precies de leukste!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schoon hé! Ik fiets dagelijks langs het werk van Eversiempre en vrees dat ik één dezer dagen eens op een bus ga knallen omdat ik zo naar boven aan het staren ben ipv op mijn baan te letten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk, ik had ook al een kort verslagje geschreven van mijn dag daar afgelopen donderdag

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mo how zeh, je zit hie ahowe mèèr in Ostende ov ik?! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ga binnenkort ook naar Oostende, precies om deze reden. In Gent kun je een geweldige streetart fietstocht maken, trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet het! Plan ligt al maanden klaar. Ik wacht op mooi weer en een vrij weekend :)

      Verwijderen
    2. Dat in Gent moet ik duidelijk ook eens doen :-) en Oostende, tjah weer een reden om terug te keren :-)

      Verwijderen
  8. Zalige kunst, Dat missen we hier dus! Streetart, dat zou het allemaal wat opfleuren en minder zakelijk, meer creatief en menselijk maken.

    BeantwoordenVerwijderen