Bijgaardepark · De moestuin

maandag 20 juni 2016


Het is geen geheim dat ik van Gent hou en dat ik hier nooit meer weg wil (of er zou een héél interessant voorstel moeten komen, wat betekent dat moet er minstens een zwembad in de deal zou moeten zitten). In Gent is alles op fietsafstand en er zijn werkelijk zoveel fijne buurten. Hoe langer ik hier woon (20 jaar ondertussen), hoe harder deze stad in mijn hart gaat zitten. Dat fietsen, dat zorgt af en toe nog voor wat gemor op de banken - er is altijd wel een kind dat net die dag geen zin heeft - maar met de auto naar de andere kant van de stad rijden is meestal tijdrovender en zenuwslopender dan langs het water naar onze bestemming fietsen.

Anyhow. Nu het eindelijk weer mooi weer wordt en heel veel buurten de deuren - letterlijk - open gooien, spring ik maar al te graag op mijn fiets om plekken te ontdekken waar ik nog nooit halt hield. Deze zondag: het Bijgaardepark.

Ik kwam er uiteraard al voorbij. Het ligt op mijn weg naar alles richting Dampoort, DOK, Sint-Amandsberg. Ik ging er wel eens ROA's zoeken. Die zitten helaas stevig achter slot en grendel, maar worden - als alles goed gaat - geïncorporeerd in het op til zijnde co-housing project in datzelfde park. Er is een mooie speeltuin (voor zover ik nog geplaatst ben om over speeltuinen te oordelen). In 't kort: een aangenaam park.

Sinds kort hebben de buurtbewoners een gemeenschappelijk moestuinproject, De Bijgaard. Zij zwaaiden afgelopen weekend hun deuren wagenwijd open. Geen ROA's, maar wel vrienden, veel kinderen, zon, een heerlijk groene moestuin én een aantal van Pol Cosmo's insecten. Topzondag. Topplek. 

bijgaardepark16
bijgaardepark4
bijgaardepark7bijgaardepark8
bijgaardepark9
bijgaardepark13
bijgaardepark10V bijgaardepark15V
bijgaardepark11
bijgaardepark12
bijgaardepark6
bijgaardepark2
bijgaardepark3
bijgaardepark1

11 opmerkingen:

  1. Wat een fijne plek is dat! Die insecten... Inlike big time. Dus, de obvious vraag: waar haal ik die insectenpostkaartjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ahh wat leuke foto's! Wij waren er op zondag en ook helemaal onder de indruk! We hopen heel erg dat het de komende tijd vaker nog eens opengaat- en in verbinding met de bar zou ook nog mijn "thuisblijfzomer" gered zijn ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voorlopig Iedere zondag van 10 tot 13u voor het aperitief. Als het vlot loopt en er zijn voldoende vrijwilligers kan het later nog uitgebreid worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige foto's van een prachtige plek! Het kinderspeelkasteeltje is gemaakt voor en onlangs gebruikt in de dansvoorstellingen van de dansschool waar onze meisjes bij dansen... We zullen eens op bezoek moeten komen naar Gent deze zomer! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij wonen al 33 jaar in een Gentse randgemeente en ik heb nog nooit gehoord over het Bijgaardepark....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voorlopig Iedere zondag van 10 tot 13u voor het aperitief. Als het vlot loopt en er zijn voldoende vrijwilligers kan het later nog uitgebreid worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zijn de Roa's nog te zien ? Ik hoop het althans. Maar geen nood , ik heb ze in ieder geval vereeuwigd in een mooi fotoboek .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Roa's zijn in dat deel niet te zien.
      In welk fotoboek heb je ze vereeuwigd?

      Verwijderen