Amélie + Moi

donderdag 27 oktober 2016


Soms is het leven simpel. Ik krijg een uitnodiging in mijn mailbox en ik zeg ja of neen. Sinds ik las dat succesvolle managers kleine taken meteen afhandelen in plaats van ze even te laten liggen en dan achteraf terug op te nemen, hak ik gemakkelijker knopen door en blijven dingen minder lang op mijn to do lijst staan. Beter nog: ze geraken er niet eens op. Het was ooit anders.

Waar ik eigenlijk naartoe wil: ik kreeg een uitnodiging voor de opening van Amélie + Moi. Ik had op sociale media al het een en ander over dat nieuwe concept zien passeren en ik had beslist: ik behoor niet tot de doelgroep. En toen kwam die mail. 'Simpel', dacht ik, 'niet voor mij'. Maar omdat ze bij Walkie Talkie niet altijd binnen de lijntjes kleuren en eigenlijk best wel weten wie ze uitnodigen, gaf ik het toch een kans. Consequent zijn in uitnodigingen aanvaarden: nog niet mijn forte, maar hell, mijn gut feeling liet me niet in de steek.

"Ik was verkocht."

Ik kende er wat volk. Dat maakt het altijd gezellig op zo'n opening, zeker als je fijne gesprekken hebt met lieve mensen over kinderen, werken, je hart volgen. Maar er was meer, die avond. Ik was op slag verkocht. Verkocht aan een plek waar ik in principe niets meer te zoeken heb. Amélie + Moi is namelijk een ontmoetingsplek voor ouders én (kleine) kinderen. En laat ik nu geen baby's of kruipers meer hebben, zelfs geen kleuters. En toch. Amélie + Moi straalt hartelijkheid uit. Zo zot veel warmte. Dat gastvrouw Stefanie al binnen de minuut een borstvoedingskussen liet aanrukken deed mij alleen maar meer genegenheid voelen. De sfeer zat goed. Hier mag je als jonge ouder helemaal jezelf zijn. Ontspannen, attent en hartelijk, schoot door mijn hoofd. Geen lege begrippen, daar. Ik voelde me welkom, ook zonder kind aan de borst/hand. Niet alleen omdat dat zo 'hoort' op een opening, maar door de hele omgeving, de vele lachende gezichten, de kinderen die de speelhoekjes ontdekten. Door de inrichting die schreeuwt 'zet u en maak het u gemakkelijk' (en ook wel een beetje 'pas op voor kindertjes die vliegensvlug langs je benen glippen, afgetrapte schoenen, treintjes en ander houten materiaal en misschien hier en daar ook wel een worteltje').

amélie1 2016-10-26 17.32.31 (1) amélie2

Bij Amélie + Moi kan je op het gemak lunchen met je kroost. Voor de allerkleinsten staan groente- en fruitpapjes op het menu en groenten in stukjes volgens de Rapley methode. Er zijn speelhoeken, plaats voor kinderwagens en een kleine winkel met coole kleren. Terwijl jij van je koffie nipt, spelen zij ongestoord. Het zou me ook niet verbazen als je binnen de kortste keren aan de praat geraakt met de ouders aan het tafeltje naast je.

2016-10-26 17.15.14 (1) 2016-10-26 17.35.09 (1)

Amélie + Moi mag dan wel afgestemd op de kleinsten, ook de ouders worden niet over het hoofd gezien. Ik ging overstag voor de stijlvolle inrichting (Bertoia chairs!), maar hou ook zeker hun Facebook pagina in de gaten, want er zijn deze week nog tal van interessante workshops/lezingen voor jonge ouders.

2016-10-26 19.20.49 (1) 2016-10-26 18.20.53 (1) 2016-10-26 18.25.52 (1)


Amélie + Moi · Steendam 76 · 9000 Gent
woensdag tot zaterdag 9-18u · zondag 10-15u

4 opmerkingen:

  1. Staat bij mij wel op mijn lijstje, ik ben helemaal weg van 't concept 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ga ik zeker eens een bezoekje brengen samen met mijn kindjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik blijf gaan he. Maar misschien kunnen we daar afspreken? Ik moet daar dringend naartoe en dan zie je mijn schattige kroost ook eens ;)?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Topconcept als je het mij vraagt! Spijtig dat mijne living niet groter is of ik opende voor de West-Vlaamse mama's en hun ukkies ook zoiets!

    BeantwoordenVerwijderen