Hoe gaat het eigenlijk nog met dat lopen?

zondag 16 oktober 2016


Awel, goeie vraag! Goed, of toch tenminste beter dan het het afgelopen half jaar is geweest. Ik moet het misschien echt geloven: de pare jaren zijn werkjaren, de onpare loopjaren. Alle boekschrijverij van 2012 en 2014 resulteerde in povere loopprestaties, maar wat waren 2013 en 2015 goeie jaren!

Wat was mijn excuus in 2016? Wel, ik startte een bijberoep (eindelijk) voornamelijk op vraag van een paar toenmalige toekomstige klanten. Dat er een uitgeverij bij zat was dé trigger om het allemaal officieel in gang te zetten. Het werk rolde vlotjes binnen en het eerste waar op beknibbeld werd qua tijd was het lopen. Of ik het niet miste? Zeer zeker wel. En ook al wist ik dat ik vaker meer deugd had van een half uur te lopen in plaats van keihard door te werken... ik zag mijn kilometers maand na maand achteruit gaan.

Toen alle deadlines waren gehaald was daar plots: de zomer! Mijn favoriete seizoen, maar niet als het om lopen gaat. Ik hoef er eigenlijk niet veel woorden aan vuil te maken: in de zomer loop ik niet. Ik hou niet van de warmte. Ik hou niet van lopen in alle vroegte. Ik hou wel van lopen laat op de avond, maar ik weet dat uren plafondstaren dan mijn deel is. Ik jaag mij daar niet mee in op. In juni, juli en augustus loop ik niet en op 1 september begin ik opnieuw. Ik weet dat het altijd weer goed komt. Na al die jaren heb ik blijkbaar een soort basisconditie opgebouwd, want 5 kilometer lopen lukt nog perfect en binnen een week of twee zit ik terug aan 10. Niettemin is wedstrijden lopen op dat moment van het jaar het laatste van mijn gedachten.

En toen kwam vriend B. zijn dochter halen, zag hij mijn loopschoenen staan en vroeg hij langs zijn neus weg of ik niet wou meelopen met het team van zijn werk op de Ekiden in Brussel. Ze hadden nog 1 iemand tekort... Oh boy, ik suck zo hard in neen zeggen. Of in nadenken voor ik ja zeg. Enfin, ik zie dat in eerste instantie allemaal keigoed zitten, waarna ik door een periode van 'waarom-heb-ik-toch-ja-gezegd?' ga, om op het moment zelf toch volop te genieten en achteraf doodcontent te zijn dat ik heb meegedaan. Herkenbaar?

Mijn prestaties, gisteren? Beter dan verwacht. Ook al liep ik maar een schamele 5 kilometer, met 5:35 verraste ik mezelf. Ons team eindigde 489e op 1700 teams en haalde het vooropgestelde doel van onze team captain 'eindigen in de eerste 500'. In mijn reeks was ik 234e op 800 vrouwen. Al die cijfers zijn alleen maar interessant voor mezelf, maar in het licht van zo'n wedstrijd betekenen ze helemaal niets. Dat is net het fijne aan zo'n Ekiden. Je loopt een race tegen mensen die misschien sneller lopen dan jij, maar voor hetzelfde geld eindigt jouw team toch nog voor hen. Het voelt dus niet als 'om het eerst', maar als 'keihard je best doen voor jezelf en je team'. Het parcours was allesbehalve vlak, dus ik zweette wat op de stukken bergop, maar genoot keihard van de rest én uiteraard van het rondje in het Koning Boudewijn stadion.

Conclusie: ik loop nog/weer en Ekidens zijn mijn ding.

6 seats Brussels Ekiden 15.10.2016

10 opmerkingen:

  1. Meneer B. zei al dat het je zo goed deed.
    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Keitof ! Enne ... dat jij een super basisconditie hebt, dat staat als een paal boven water !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik hoorde al dat het parcours best wel aan de pittige kant was voor mensen die gewoon zijn om enkel "plat" te lopen... Mooie tijd hoor, daar ben ik nu eens jaloers op sé!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Liep jij 5 km in 5 minuten? Nee toch, hoop ik? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, Eva! Neen, ik liep 5:35 per kilometer in plaats van de geplande 6 minuten per kilometer :)

      Verwijderen
    2. Wow, ik ben blij met deze verduidelijking, want ik was me al met open mond aan het afvragen hoe het mogelijk is om 5 km te lopen in 5 minuten, hahaha.

      Verwijderen
  5. Da's een tof systeem! En ik noteer: ik laat je volgend jaar met rust. ;-) ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, Riet. We zien wel, volgend jaar.
      Misschien een MTW team verzamelen voor de Ekiden van 2017? ;-)

      Verwijderen
  6. Lijkt me wel een fijn concept te zijn, zo een Ekiden.

    BeantwoordenVerwijderen