Expo: De Waanzinnige Boomhut + The Crystal Ship 2017

donderdag 13 april 2017


Na een week van opleidingen en vergaderingen op mijn nieuwe job was ik wel toe aan een flinke portie uitwaaien. Oostende riep harder dan het huishouden en maar goed ook, want het was stralend weer en samen met half Vlaanderen reden we richting zee.

Oostende

Ons vertrekpunt is nogal vaak Fort Napoleon. Omdat het strand daar groter en minder druk is. Omdat we het combineren met een tentoonstelling in het fort. Omdat we dan met de veerboot naar 'de overkant' kunnen varen. En terug. Deze keer was het scenario niet anders.

We wandelden een stukje van de nieuwe Crystal Ship wandeling. Een stukje maar. Dingen die mooi zijn verdienen meerdere bezoeken. Niet te gulzig zijn en de kroost met mondjesmaat kunst voeden. Dat werkt bij ons en tot nu slikken ze het allemaal gewillig. Het kind met het fenomenale visuele geheugen wist de werken die vorig jaar in the picture stonden uiteraard met zijn ogen dicht te vinden. Dus deden we af en toe ook een ommetje om een werk van vorig jaar mee te pikken. Het krantje dat we bij de Toeristische Dienst kregen (en dat je op eenvoudig verzoek ook hier kunt aanvragen) vermeldt zowel de nieuwe werken als de grote werken van 2016.

Ik heb het wel voor Strook. Dat is altijd al zo geweest, dus het is extra fijn om te zien dat hij er bij is in 2017.

Maar er zijn nog zoveel andere werken die ik zeker wil gaan bekijken. Met stip op 1 is deze van Axel Void en zeker ook deze van Henrik Aarrestad Uldalen en de werken van Levalet.



Een fijn concept, dat dit jaar gelukkig wordt herhaald, zijn de 'kleinere' werken die her in der in de stad opduiken. Jaune is er weer bij, maar deze keer ga ik heel hard proberen alles van Outings Project proberen op te sporen. Nogal fan van hun concept 'Moved from museums walls to the streets'.

DSCF4535 DSCF4538 DSCF4540 DSCF4567

DSCF4563

Mijn favoriet van 2016 (naast de grote Roa, en ja, Pol Cosmo, ook je insecten) is toch wel Isaak Cordal. Jammer dat er al heel wat beeldjes zijn verdwenen. Deze hangt gelukkig ver buiten het bereik van grijpgrage handen.

DSCF4533

Na een rondje veerpont-wandelen-strand-wandelen-veerpont waren we terug aan Fort Napoleon. We hadden 's ochtends al schoten gehoord en het reenactment spektakel bleek nog steeds niet gedaan. Sommige kindertjes gaan dan helemaal op in het verkleden en het spektakel. Sommige kindertjes steken dan een pleidooi af over schieten en onverantwoorde volwassenen. Sommige kindertjes vinden het allemaal best ok en steken hun vingers in hun oren om de boel gade te slaan.

DSCF4575
DSCF4574

En dan... eindelijk... De Waanzinnige Boomhut. Iets waar O al een eind reikhalzend had naar uitgekeken. We waren best al vaak in Fort Napoleon, de locatie is dus verre van nieuw, maar met deze tentoonstelling hebben ze zich toch weer geweldig goed geamuseerd. Dat er veel variatie zit in de activiteiten draagt daar enorm toe bij. Het is denken, verzinnen, tekenen, tellen, knutselen, klimmen en zoeken allemaal in een. Zelfs de puber wou een boekje en bleek nog het fanatiekst van allemaal bij het uitvoeren/afwerken van de opdrachten. Alweer een aanrader, al huppelden wij daar als volwassenen eigenlijk maar gewoon achter de drie aan.

DSCF4598 DSCF4606
DSCF4622
DSCF4591 DSCF4616
DSCF4595


En natuurlijk was er ook tijd voor zee.

Even kijken of het niet te koud is...
Euh... Misschien toch nog een beetje. Geen natte broeken dus deze keer.

DSC_0006 DSCF4499

Een dansje doen voor een goed bevolkt strand (en ondertussen een zeehond spotten, hij kan dat).

DSCF4507

Of gewoon wat paraderen en voor de rest van de tijd niet van je moeder haar zijde wijken. Als je bijna 12 bent en je moet voor het eerst in je leven wennen aan een voltijds werkende moeder, dan is dat toegestaan.

Oostende

Meer info over The Crystal Ship vind je bij Visit Oostende of op de website van The Crystal Ship zelf.
Onze impressies in 2016 kan je hier lezen.

11 opmerkingen:

  1. The Crystal Ship staat hier ook nog op de to-do-lijst. Heerlijke manier om de stad te verkennen.
    En bedankt voor het waanzinnige-boomhut-verslag ; dat lijkt me iets voor mijn oudste kleinzoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Elke keer als ik "Oon" ergens in mijn feed zie verschijnen, hoop ik op slaapzak- en tenttips en nog meer Schotlandbeelden ;-) Maar deze mogen er zeker ook zijn! Oostende is een halve dagreis van hieruit en dus niet een tripje dat ik snel maak, maar telkens ik hier kom lezen bedenk ik dat ik daar toch eens heen moet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je vraag zit elke dag in mijn hoofd, maar ik moet me er eens aan zetten. Het komt!
      En jij mag altijd eens tot hier komen, dan rijden we wel eens over en weer voor een stukje Oostende.

      Verwijderen
    2. Ik heb geduld, IJsland is pas voor september, al is in mijn hoofd mijn valies al gepakt ;-) En Oostende met jou, dat lijkt me nog meer de max dan gewoon Oostende!

      Verwijderen
  3. Ook hier, net iets te ver om er een uitstapje van te maken (en al zeker wanneer half Vlaanderen weer naar de kust afzakt langs die enige snelweg ernaartoe...). Maar oh wat heb ik zin om ook eens te gaan kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mor Eva, wij deden onlangs wel de uitstap en hadden ogen tekort! Volgende keer breien we er een dagje extra aan, op een moment dat half Vlaanderen een andere kant uitrijdt!

      Verwijderen
    2. Mor Eva, wij deden onlangs wel de uitstap en hadden ogen tekort! Volgende keer breien we er een dagje extra aan, op een moment dat half Vlaanderen een andere kant uitrijdt!

      Verwijderen
  4. Ziet er goed uit! Fijn ook dat die kunstwerken van The Crystal Ship gewoon blijven, dus niet voor een tijdelijke tentoonstelling. Toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Altijd fijn om je blogberichten over Oostende te lezen. Dit weekend ga ik er ook weer heen & als 23-jarige wijk ik tijdens die momenten op het strand samen met mijn mama ook niet veel van haar zijde :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk artikel! Zo dichtbij voor ons en toch hebben we nog zoveel te zien! We moeten dringend eigen streek wat beter verkennen, want er is zoveel te zien en te doen!

    BeantwoordenVerwijderen