Roadtrippen door Schotland · Op weg naar Skye

maandag 26 juni 2017


Ik moest het alweer even opzoeken, maar 'dag 3' is ondertussen 2 maanden geleden. In mijn hoofd ging het om en om: voortschrijven versus gewoon negeren dat er nog een vervolg kwam. Ik kan dat goed, negeren. Getuige daarvan zijn nog een paar ongepubliceerde blogberichten over New York en de volledig ongeblogde zomer van 2016.

En toen schreef zij: "Ik wil dat je weer meer schrijft, eigenlijk." Dat horen van iemand die ik zelf zo graag lees dat ik er bij momenten geweldig week van wordt, dat was een ferme duw in de goede richting. So here we go.

·

DSCF3153

De avond van dag twee sloot ik af bij Glencoe Lochan. Alweer was ik alleen in een bos, terwijl de avond snel viel en de wind kwam opzetten. Ik zoek duidelijk niet de meest lieflijke wandelingen uit. Een vriendelijke oude dame met een border collie kwam de heuvel af en wist me te vertellen dat het mààr een half uurtje wandelen was. Ik besloot het er op te wagen in de hoop dat ik voor het donker en voor het onweer terug beneden zou zijn.

DSCF2970 DSCF2957

Onderweg had ik voor een eerst een 'helder' zicht over Loch Leven, niet in de regen, in het donker, of bedekt met wolkensluiers.

DSCF2964

Toen ik bij het meer kwam ging de wind plots liggen, iets waar ik een beetje van schrok, omdat het zo plots was en de omgeving hulde in een ietwat akelige stilte. Gelukkig heb ik op zo'n momenten een fototoestel dat me afleidt en levert dat foto's op zoals deze:

DSCF2987
DSCF2991

Al even overwachts kwam de wind weer opzetten en zo snelwandelde ik het lochan rond en dan de heuvel weer af, klaar om mezelf terug in cabin five te praten.

DSCF3009
DSCF3004

Deze kleine, fijne wandeling als afsluiter van dag 2 was ideaal om het vele rijden op dag 3 te compenseren. Er stond namelijk een lange autorit op het programma, helemaal van Kinlochleven tot Uig in het noorden van Skye. Uiteraard stonden ook een aantal stops op het programma, maar eerlijk: deze lange rit was een van de mooiste die ik al deed (Glencoe is uiteraard een ander verhaal). Die A82 is er zeker eentje die je moet afrijden als je daar bent. In Invergarry nam ik de afslag naar de A87 die helemaal tot in Portree (op Skye) loopt. Maar honestly, de zichten over Loch Lihnne, Loch Lochy, Loch Garry, Loch Loyne, Loch Cluanie, river Shiel en Loch Shiel en Loch Duich zijn adembenemend. Misschien een geluk dat je niet overal zomaar kan stoppen, want ik deed nu al ruim 3 uur over het traject. Wegenwerken, verkeer, wat sightseeing en heel wat slingeren... Je moet er wat voor over hebben, maar een alternatief is er niet.

Langs Loch Loyne stopte ik bij een enorme cairn.

DSCF3085
DSCF3077

En dan weer voort. Bergen, bruggen, duizend bochten. Er is overal wel ergens water. Er zijn schapen, feral goats, boten en huizen op plaatsen waarvan je je afvraagt hoe de bewoners daar toch ooit geraken. Maar veel tijd om te stoppen had ik niet. Dat het vaak regende hielp me wel in de auto te blijven :)

DSCF3063
DSCF3102
DSCF3092

Eilean Donan zat in mijn hoofd gebeiteld. Toen (all the way back in 1997) bezochten we het kasteel, nu ging ik voor de foto's. In eerste instantie in de regen, maar niet getreurd (wat zeg ik nu, ik treur nooit als het regent in Schotland), ik moest nog ontbijten en na een flink geïmproviseerd ontbijt was de grootste bui over en kon ik opnieuw naar buiten om wat foto's toe te voegen aan de reeks we-zijn-in-Schotland-en-de-lucht-is-zo-egaal-als-wat-want-het-regent-alweer.

DSCF3153
DSCF3149


Als je Eilean Donan Castle nadert langs de A87 vanuit Invershiel, dan heb je paar plekken om al even halt te houden en dit ferme kasteel al even vanuit de verte te bewonderen.

Als je verder rijdt richting Skye en je rijdt de brug over, stop dan eens bij 'All the Goodness', meteen links na de brug. Je hebt van hier ook een mooi zicht op het Eilean Donan.
DSCF3107

En dan was ik vlakbij de Skye bridge! Eindelijk terug op Skye! Op zoek naar herinneringen en nieuwe avonturen.

2 opmerkingen:

  1. Ik vind dat daar precies zo schoon! Merci weer! Enne: nog please!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wil je ook even aanmoedigen om meer te schrijven! Ik lees hier graag, fijn plekje op het internet.

    BeantwoordenVerwijderen